טרנדולוגיה | מי ומה באמת קובע אילו צבעים ישלטו בחיינו השנה?

האם התחזית של פנטון באמת קובעת טרנדים? או שמא מדובר בהצהרה בלבד? האם התעשייה מתיישרת לפי הודעת דוברי ענקית הצבעים, או שהיא יודעת להכתיב לעצמה את הצבעים השולטים? יצאנו לבדוק.

כמו בכל שנה, גם בדצמבר האחרון הוציאה חברת פנטון העולמית את התחזית שלה לצבעים שישלטו השנה באופנה. השנה הכריזה החברה על הירוק, "גרינירי", כגוון הנכון לשנת 2017. "הגוון משקף את התגובה הטבעית למה שמתרחש בעולם ואת הכמיהה של כולנו לחיים שפויים, רגועים ושמחים יותר", נכתב באתר החברה.

בשנה שעברה היו הזוכים המאושרים גווני ה"רוז קווארץ" וה"סרניטי", הורוד והתכלת הפסטליים.

חברת הצבע אמנם מחזיקה במוניטין של קובעת טרנדים שעל-פיה יישק דבר, אבל דווקא השנה, החלטנו, בהפוך על הפוך, לבדוק האם מדובר בנבואה שמגשימה את עצמה, או שמא האופנה מכתיבה לעצמה קצב משלה ומשתנה תוך כדי תנועה. האם צבעי התכלת והורוד באמת שלטו במהלך 2016 בפלטת הצבעים שלנו או אולי ההצהרות של סוף שנת 2015 היו הצהרת כוונות ותו לא?

יצאנו לשאול לדעתם של המומחים.

שחר עזרי: "במדד המכירות, ניתן לקבוע בוודאות כי הורגש גידול משמעותי בביקוש לגוונים עליהם הכריזה חברת פנטון".

"אם נבדוק את התחזיות של חברת פנטון בשנים האחרונות, נגלה שהמוניטין שהחברה רכשה לעצמה כקובעת טרנדים אכן נכונה. כך למשל, נוכחנו לראות בשנת 2016, שמותגים בינלאומיים בתחום היופי, שאנו מפיצים בישראל, אכן השיקו מגוון מוצרים בגווני ורוד ותכלת. מוצרים אלו גם זכו לסיקור נרחב במגזינים המקצועיים והמובילים בעולם.

גם מבחינת ביקוש ומכירות התקיימה התחזית: בשנת 2016 הורגש גידול משמעותי במכירות סדרות ג'ל לק של מותג TRUGEL בגוונים שקבעה חברת פנטון כמובילים ועקב ביקוש מעבר לצפוי נוצר גם מחסור בשוק. כך גם הורגש ביקוש לסדרת גווני FRENCH REMIX– סדרה של גווני ג'ל לק בצבעי ורוד ולסדרת גווני SOLSTICE- סדרה של גווני פסטל המשלבים תכלת וורוד במגוון.

אם גם השנה אכן תתממש התחזית של פנטון, צפויה לנו שנה ירוקה מאוד. מניסיון העבר ומתוך אמונה בהשפעה שיש לחברת פנטון על הטרנדים העולמיים, אנחנו כבר מוכנים להשיק במהלך מרץ סדרה חדשה של ג'ל לק הנקראת ICE EMPRESS המבוססת על גווני הירוק. אגב, עדיין אפשר לראות בסדרה נגיעות של ורוד ותכלת, בהמשך לצבעים השולטים בשנה החולפת, כך שלהערכתי נמשיך עוד לראותם גם ב- 2017 והם ישתלבו יחד עם גוונים של ירוק, כוכב השעה."

שחר עזרי, חברת רייס פרופשונל, המשווקת את מותג הג'ל לק האמריקאי TRUGEL בישראל.

שחר-עזרי-רייס-פרופשונל

שחר עזרי – רייס פרופשונל

 

אמי טוואס: "מדובר בגוונים יפים וסולידיים אך הם היוו טרנד חולף ותו לא".

"כאשר קבעה פנטון אשתקד כי במהלך 2016 יבלטו שני צבעים: ורוד בהיר ותכלת, או בשמם המקצועי – רוז קוורץ וסרניטי, ביחד או לחוד, הסתמן כי נשים רבות תידרשנה במהלך השנה "ללבוש" אותם בקצות האצבעות. CND קשובה לרחשי הטרנדים: לאחר ששני הפסטלים הללו כיכבו במסלולים רבים, ביניהם גם שאנל, רוקסנדה, ג'יל סנדר, דלפוזו וג׳יי וו, גם אנו אימצנו אותם בחום והגוונים אוגדו בשתי קולקציות שונות.

האם הם תפסו? אינני משוכנעת! מדובר בגוונים יפים וסולידים אך הם אינם חדשניים במיוחד, הם היו פה מאז ומעולם וכיכבו במיוחד בתרבות האמריקאית כמי שמזוהים מאד עם תעשיית החתונות והכלות, שהרי כל שושבינה שמכבדת עצמה מתהדרת בשמלה בגוונים הללו ומאבזרת את ציפורניה בהתאמה. לדעתי, ההכרזה של פנטון כאילו שני הגוונים עתידים יהיו לכבוש את כל נשות תבל פשוט הסתברה כמוגזמת. הצבעים הללו המשיכו לשמש שושבינות – אולם אחרות קצת פחות מצאו בהם עניין למעט בתקופה הסמוכה להצהרתה של פנטון.

כולן מבקשות להיות אופנתיות ועכשוויות ולכן כאשר חברה שמתיימרת להיות "האורים והתומים" בגזרת הצבע בוחרת בשני גוונים אלו להיות הכוכבים שלה לשנת 2016 – לכולן לפתע חשוב ליישר איתה קו. במבט רטרוספקטיבי אני יכולה לומר כי שני הגוונים המקסימים היוו טרנד חולף ותו לא."

אמי טוואס היא הבעלים של CND ישראל

אמי-טוואס-CND-Shellac2

אמי טוואס – CND ישראל

קטיה שו: "התעשייה מכבדת את ההכרזה, אך הגוונים היו עבר וישארו בעתיד, בלי קשר לקביעה של פנטון".

"צמד צבעי הבייבי שנבחרו אשתקד הוגדרו כ"נוגדנים למתחי היומיום המשרים בטחון" וככאלה ש"מדגימים איזון בין חיבוק ורד חמים לכחול קריר ומרגיע". לעניות דעתי, להכרה עליהם הייתה השפעה די מינמלית בתחום הלק. ORLY אמנם לא התעלמה כליל מקביעתה של פנטון. בכל זאת, מדובר בחברה מוערכת ביותר, שנוסדה בשנת 1962 ולכן  כשיצרנית הצבעים הוותיקה מכריזה על גוון או שניים שיהיו בולטים בעונות הקרובות — התעשייה מקשיבה. מסיבה זו שולבו שני הצבעים, שסומנו כנכונים ל-2016, בקולקציית Melrose שהושקה חודש וחצי לאחר הכרזתה של פנטון, תוך שאורלי מעניקה להם מקום של כבוד.

עם זאת, יודגש כי הורוד אינו זקוק לשום הצהרה מחייבת של חברת צבע כזאת או אחרת על מנת לקבל את הגושפנקא כצבע לוהט. הורוד, בפרט זה במהדורתו הפסטלית  היה פה הרבה לפני ההכרזה ההיא של פנטון וסביר כי הוא ישאר איתנו עוד שנים רבות. מהצד השני אני חייבת להודות, כי נדמה שבשנה שחלפה הניוד האהוב הסתמן כצבע שחלף מן העולם: בכל הנוגע  ללקים, הוא נתפס לפתע כמיושן וכבר לא באמת מחמיא ואילו חברו הורדרד פסטלי על כפות הידיים והרגליים ייצר את אותו האפקט המרענן את הטרנד הנושן האהוד. אולי את זה ניתן בכל זאת לזקוף זכותה של מי שנחשבת בעיניי רבים לתנ"ך של עולם הצבע ששמה אותו במרכזה.

כמו הוורוד, גם התכלת של פנטון בהחלט היה פה, בעיקר בשלושת החודשים הסמוכים להצהרה של פנטון, עם זאת לא תועד שום טרנד ציפורניים מובהק שנחוג סביב הגוון הזה, ולכן מסקנתי היא שלמרות חשיבותה של פנטון וחרף העובדה שהתעשייה כולה משתדלת להישאר קשובה לה – אין בכוחה של החברה להניע למגמה ברורה, לפחות לא בתחום הלק."

קטיה שו היא המדריכה הראשית במותג הלקים האמריקאי ORLY

ORLY-אורלי-ציפורניים-4

ORLY

בועז שטיין: "בתחום האיפור הראה התכלת כיוון יישומי אך הורוד לא ניצח את טרנד השפתיים הדומיננטיות".

"צבע התכלת הפסטלי בהחלט הראה כיוון יישומי בתחום האיפור. יותר ויותר מראות איפור הציגו גוון דומה לאותו תכלת 'סרניטי' פסטלי בהיר ובתצוגות האופנה נצפו דוגמניות צועדות על הבמה כאשר הגוון התכלכל כובש באופן מוגזם את כל שטחו של העפעף העליון. חשוב לציין כי הטקסטורה של הגוון עברה טוויסט מעניין והשימוש באותו גוון תכלת הוצג ברוב המקרים במרקם מטאלי עדין עם ברק ובוהק יפהפה.

הורוד הפסטלי פחות הגיע לידי יישום ולו בשל העובדה, כי שפתונים פסטלים רכים מתכתבים בדרך כלל עם איפור רך, טבעי ועדין. השפתיים הדומיננטיות אשתקד לא הצליחו ליישר  קו עם הגוון המתוק והורדרד שפחות בא לידי ביטוי בתחום האיפור".

בועז שטיין הוא אמן איפור מוביל ומורה לאיפור שהכשיר מאות מאפרים בעשורים האחרונים.

בועז-שטיין-איפור-פרופאשן-4

אמן האיפור בועז שטיין

אורלית אוקוביץ’: "הגוונים שהוכרזו מועדפים מאוד על נשות ישראל בעיקר בעונה החמה, אך כנראה ימשיכו להיות משוייכים לאופנת הרכים הנולדים."

"פנטון העולמית בוחרת מדי שנה צבע אחד ומכתירה אותו לכוכב השעה. בשנת 2016 חרגה החברה מהרגלה ולראשונה החליטה על שני צבעים שיחלקו את הכבוד: ורוד בהיר ותכלת לילך, או בשמם המקצועי – רוז קוורץ וסרניטי. זו היתה הפעם הראשונה ששני גוונים חולקים את המקום הראשון ונמצאים בו יחד כנפרדים וגם כצמד. צבעים אלה, שנלקחו משני צידי גלגל הצבעים הציעו ניגודיות של חום וקור ולמרות השוני ביניהם, הם תומכים אחד בשני, משרים בטחון ונוגדי מתחים ביומיום. חברות האופנה מיהרו להצעיד את שני הגוונים הללו על מסלולי התצוגה וחיברו בין השניים באמצעות טכניקות הדרוג.

האם ההכרזה גילתה לנו את הצבעים הללו? מדובר בשני צבעים שאינם חדשים בפלטת גווני הלקים. שניהם בגרסתם הפסטלית מועדפים מאד על נשות ישראל בעיקר בעונה החמה ולא בעונה הקרה בשל היסוד הלבן הצונן, שמהווה רכיב עיקרי בסיסי בצבעים אלה.

קצת רוח חיים הפיחו הצבעים על לא מעט שיער מחומצן, אולם ציפורני הידיים והרגליים המשיכו בשגרת חייהם עם גוונים משתנים בהתאם למצב הרוח. כנ"ל גם בתחום הטקסטיל והאופנה: אמנם קיימת זליגה של הצבעים לשני המגדרים אולם שני הצבעים הרכים לא צברו תאוצה ולא פלשו לכל תחום כצפוי. התכלת והורוד לילך לא כיכבו ברשתות האופנה בקיץ ו/או החורף של 2016 ולסיכומו של עניין – שני הצבעים הנינוחים והשלווים כנראה ימשיכו להיות משויכים לאופנת הרכים הנולדים (בנים תכלת, בנות ורוד) כמראה ילדותי בלתי משתנה."

אורלית אוקוביץ' היא מנכ"לית והבעלים של חברת ביוסקלפצ'ר ישראל.

אורלית-אוקוביץ-ביו-סקלפצר

אורלית אוקוביץ – ביוסקלפצ'ר ישראל

לק-ירוק-ביוסקלפצר-CND

הגרינרי – צבע השנה של פנטון

חנה עטיה: "מדובר בתופעת עדר, אך יחד עם זאת, לא כל טרנד מתקבל בזרועות פתוחות".

"מגמות האופנה בהחלט ניזונות מהשפעה של חברות הצבעים ובראשן פנטון – כך שאין באמת התעלמות מוחלטת. אי אפשר להתעלם מהחיבור של חברות אופנה העובדות בצמוד לחברות האלו כדי לבנות מגמת אופנה עתידית לתקופה הבאה שתבוא.

גם בתחום הציפורניים – היכן שקולקציות לקים הולכות באות ואף עתידות להישאר – אנו עדים לתופעת העדר, בין אם של הצרכנים ובין אם של מפתחי הגוונים. ברוב המקרים ישנה יד מכוונת ובכל זאת לא כל טרנד מתקבל בזרועות פתוחות  (אולי הגרינרי של השנה ….). צריך גם לומר שבאזורים שונים של העולם קיימות השפעות קצת שונות של הטרנדים ושל הכרזת פנטון ולא בכל מקום מקבלות ההכרזות של החברה במה נרחבת.

ועם כל הנאמר, השנה ראינו שגווני הלקים שהובילו היו בעיקר ורוד תכלת וירוק מקולקציית סופט שיידס 2016 – פסטל, מי שקלעו בול לבחירת פנטון בשנה שעברה. ההשפעה בלטה גם ברמת המכירה של הלקים דבר שהצביע על כך שההכרזה של פנטון ככל הנראה כן משפיעה וקובעת עובדות בשטח."

חנה עטיה היא המדריכה הראשית של נייל סטודיו ומנהלת סניף נייל סטודיו חולון.

חנה-עטיה-מדריכה-ראשית-OPI

חנה עטיה

 

 

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.