על מנטה, נענע והשימוש בהן בקוסמטיקה וטיפוח

הנענע משפרת ביצועים ספורטיבים, מפחיתה גזים, מעלימה כאבי ראש, מחדדת טעמיו של כל תבשיל ואפילו עוזרת לחסוך כסף. כיצד? המידע המלא בכתבה.

נימפה יפה או פרעוש טורדני?

עבורנו המנטה (Mentha Piperita) היא צמח שניתן למצוא היום בהרבה מהאדניות המרפסת בבתים שונים, אך במיתולוגיה היוונית, הסיפור שלה הרבה יותר רומנטי. המיתולוגיה מספרת שמנטה היתה נימפת יער יפה ופילגשתו הסודית של אל השאול האדס. פרספונה רעייתו, בזעמה על מעשה הבגידה, הפכה אותה לצמח המנטה אולם האדס שלא השלים עם רוע הגזרה העניק לצמח את ניחוחו המתוק כך שאיש כבר לא יוכל עוד להתעלם ממנטה אהובתו. פרספונה שניסתה בכל דרך להתעלם מהשיח שיצרה נהגה לדרוך עליו שוב ושוב כסמל להשפלתה, אולם לאכזבתה הריח שהעניק האדס למנטה רק התחזק יותר ויותר, מדריכה לדריכה, וזאת משום שעלי הצמח מכילים 1.5% שמן נדיף שאפשר להריח את ניחוחו החריף גם מבלי למולל את העלה.

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-10

המנטה. למרות שהם מאותה המשפחה, המנטה והנענע אינם אותו צמח.

הקשר יווני נוסף למנטה טמון גם בשמה, שמקורו נעוץ במילה היוונית המקורית "פרעוש" כביטוי ליכולתה של המנטה להרחיק חרקים. יצוין כי היוונים שינו מאוחר יותר את המילה ל-hedyosmon  שמשמעותה "ריח נעים". למרבה המזל, הטבע סיפק לנו דוחה חרקים טבעי, שאינו מכיל כימיקלים מזיקים, ואינו משפיע על הבריאות שלנו, כמו המוצרים המסחריים בדמותה של המנטה. מדובר בנענע חריפה (אל תתבלבלו עם הנענע הרגילה) והשימוש קל מאוד, כל מה שאתם צריכים זה מים ובקבוק ספריי. פשוט רססו בכל רחבי הבית. על הדלתות, החלונות, ובכל מקום בו ראיתם חרקים וזה ירחיק אותם ולא יפגע בהם, ואתם תוכלו ליהנות מבית רגוע שגם מריח נפלא, ממש כמו משמעות השם המחודש ביוונית.

מיתנא, אמיתה וחמיתה

מוצאה של המנטה המוכרת לנו יותר בשמה העממי "נענע" (בערבית: نعناع, נַעְנַע, נַעְנַאע: מהמילה "נעאם" שפירושה נעים, רך, עדין) אמנם מבריטניה, אך היא פופולארית מאד במדינות המזרח התיכון ואף פורחת בישראל בעיקר בצפון הארץ, באזור החרמון, בגלבוע, בגליל ובעמקים. את פריחתה תמצאו גם במישור החוף והשפלה, באזור ים המלח ובמדבר יהודה בפרחים צפופים וקטנים בחודשים יולי עד ספטמבר.

לנענע מספר שמות. במקורות התנאים היא נזכרת כמיתנא או חמיתה ואילו בתלמוד הירושלמי היא נקראת אמיתה,  או  נענע  בבבל -ניניא.  המינתה נזכרת גם ב"קדמוניות היהודים" ובברית החדשה. לפי הִירוֹגְלִיפִים שנמצאו מקדש "אֶדְפוּ" (השוכן על הגדה המערבית של הנילוס, המנטה שימשה את המצרים הקדמונים כחומר מבשם בטקסים והייתה אחד ממרכיביו של בושם ה"קייפי", ששימש את המצרים הקדמונים כחומר מעורר תשוקה; עת נהגו למשוח אותו בשיער ובמקומות אינטימיים כדי להחיות ולעורר את חיי האהבה שלהם. ביוון העתיקה אתלטים היו מורחים את המנטה על גופם לפני התחרות ובמדינות ערב נהוג לשתות מנטה כדי לעודד את "גבריותם". הרומאים השתמשו במנטה כדי לבשם את גופם ומי האמבטיה שלהם, והרגישו שזה מטהר את המחשבות, עוזר לריכוז ומעורר השראה ופילני הכריז "שאפילו בשימוש מועט ללא תוספות גורם החומר לעידוד ומרענן את הרוח כמו שהטעם מרגש את החיך". במאה ה-14 נעשה שימוש בשמן הארומטי להלבנת שיניים והסתרת ריחות של טבק. למרות מקרותיה, מנטה נהייתה פופולרית במערב אירופה רק במאה ה-18.

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-2

תרחיץ נענע לידיים ולגוף של CND

ההבדל בין נענע למנטה

קיימים סוגים שונים של מנטה (מנטה ספרדית, מנטה מרוקו, מנטה נחלים, מנטה חריפה הידועה בשם פפרמינט, מנטה משובלת, מנטה תפוח ועוד). ההבדלים ניכרים בצורות העלים, בארומה, בטעם ובאיכות האנרגטית. בארבעה מינים מתוך 30 המינים של מנטה נתברכה ישראל: זו של הכדורים (Mentha pulegium), זו של המים ((Mentha aquatica, זו המשובלת ((Mentha longifolia וזו הריחנית ((Mentha suaveolens. כולן יימצאו באוויר לח ובאדמה רטובה, סמוך לנהרות ולנחלים ולברזים מטפטפים בחצרות עזובות. בקיץ יפרחו בפריחה סגלגלה־לבנה וביתר ימות השנה יזקפו עליהן ויפיצו ניחוח יקרות לקיים את העולם רענן בנחירינו ובפינו. ואם במיני מנטה עסקינן, קבלו בשורה חריפה-מתוקה לחובבי שילוב הטעמים: צמח תבלין חדש, מנטה בטעם שוקולד, שעשה עלייה לישראל לפני כשנתיים. הצמח מזכיר בטעמו את המנטה-נענע הוותיקה, אך טעמו עדין יותר ויש לו ארומת שוקולד נעימה. הצמח, שמגיע משווקי חובבים בגרמניה, אוקלם לגידול בארץ על ידי תאגיד חישתיל שהביא ארצה לפני שנים גם את מנטה מרוקו.

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-4

קרם שיקומי לקטיקולה ORLY

מולקולות זעירות של מנטול ושלושה רכיבים פעילים

עלי הנענע אוצרים שמן ריחני ובו מחוללות מולקולות זעירות של מנטול (Menthol) מנתון (Menthone) ומנתיל אסטרז (Menthyl Esters). מדובר בשלושה רכיבים פעילים שרלוונטיים ברפואה המודרנית, כמו גם ברפואה המסורתית. בנוסף, השמן מכיל מינרלים (כולל מנגן, ברזל, מגנזיום, סידן ואשלגן), ויטמינים (A, B ו-C) ואת חומצת השומן החיונית אומגה-3 וכשאלה פוגשים בתאים שבחלל הפה ובעור הגוף, הן מגבירות את הרגישות הדרוכה לצריבת הקור, ועם שאיפת האוויר פנימה ועם משב הרוח הפוגש בעורנו, רוטטות דופנות התא המגורות ומעוררות את תחושת הקרירות הנעימה, המכונה רעננות.
"שמן מנטה מתקשר למוצרים לטיפוח כפות הרגליים , אך נראה כי יש בשמן זה תכונות נוספות", קובעת ענת בקר – קוסמטיקאית פרא רפואית ובעלת "הברבור – המרכז לקוסמטיקה מדעית". "שמן זה מופק בזיקוק עלים ופרחים של השיח וניתן להשיג תוצאות יפות כשממצים את הצמח לשמן או מכינים ממנו הידרוסול. הרכיבים: 34-38% מנטול (מונוטרפן) 30% מנטון ו-6% סינאול (בדומה לאקליפטוס). לשמן יכולת לספק הרגשה מקררת או מחממת למרות שלמעשה אין עליה או ירידת טמפרטורה בגופנו. מיצוי המנטה מרענן ומכווץ ועל כן אידיאלי לטיפול בעור אדום, מגורה ומודלק וכן בטיפול בפטריות עור שונות, אקנה וקופרוז (נימי דם בולטים בפנים)".

הממריץ הרשמי: צמח מפחית עייפות

לא לחינם שנו רבותינו לברך "בורא מיני בשמים" בצאת שבת המלכה, בהבדלה שבין קודש לחול. מי שנתעלתה רוחו בשבת לעולמות אחרים, מכיר את תחושת הנפילה אל עמקי החולין של יומיום. כדי לרכך את הנפילה, מנענעים בברכות ההבדלה את הנענע מיד ליד, ממוללים את העלים בקצות האצבעות ושואפים עמוק רוח בהירה וקרירה המשיבה את הנפש ומחיה את הלב ומקדמת בברכה את עינוגי העולם הזה. והוכחה ליעילות הסנפתה של המנטה מצאו גם חוקרים מהמכון הלאומי להרחה שבניו יורק  – כי ניחוח המנטה מפחית עייפות ומשפר ביצועים אתלטיים בספורטאים. המנטה, לדעת החוקרים, מעניקה תחושת אווריריות וקלילות, בעקבותיה "הזמן רץ" ותחושת הכבדות והעייפות מוחלשות בצורה ניכרת במהלך המאמץ הגופני. מחקר אחר שנעשה באוניברסיטת וירג'יניה, מצא כי המנטה יכולה לעשות אתכם פחות רעבים. לפי המחקר אנשים שהריחו מנטה שעתיים ביום חוו ירידה בתיאבון, וצרכו עד 2,800 קלוריות פחות מאשר המשתתפים שלא הריחו מנטה.

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-5

פיטופוליאן תכשיר לטיפול בקרקפת ובשיער של פיטו פריז

אנטי אלרגנית ואנטי דלקתית: המנטה

מנטה משמשת כאנטי אלרגנית בעונות המעבר ואנטי דלקתית, ואף עוזרת בהקלה במצבי צינון מאחר והיא מכילה מנטול, שפותח את דרכי הנשימה. חליטת מנטה יכולה להקל על כאב גרון, ועל כן היא ידועה כתרופת סבתא הנחשבת למועילה בחליטה. חלי ממן, מייסדת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא ממליצה להוסיף לתה נענע כחלק מאורח חיים נכון ובריא. "התה מרענן ומרגיע ובעל יתרונות רבים; הוא מסייע הפחתת כולסטרול, נותן תחושת הרגעה, משחרר מחסומים נפשיים, מונע מחלות, מגביר את קצב חילוף החומרים, מאט את תהליך ההזדקנות ומסייע בתהליך ההרזיה". עם זאת, יש הטוענים כי לפני שאתם מכניסים את עלי הנענע לתה, כדאי לזכור ששימוש מוגזם בצמח, יכול גם להזיק. צריכה של למעלה מחמישה גרם נענע ביום, עלולה לגרום לתופעות של ירידה בתנובת חלב אם אצל נשים, וירידה בתפקוד המיני עד לאימפוטנציה אצל גברים.

מנטה לטיפול בבעיות עיכול

אחד מהשימושים המוכרים, הנפוצים והאפקטיבים ביותר של השימוש במנטה נועד לטיפול גם בבעיות עיכול שונות שכן הוא ניחן בפעילות קרמינטיבית (סופחת גזים) מכיוון שהמנטה מרפה את הטונוס של סוגרי מערכת העיכול ומאפשרת לה לפנות גזים ביעילות, ולא לאגור אותם.  אז אם אכלתם יותר מדי צ'ולנט בשבת, אל דאגה, המנטה כאמור תסייע לכאבי הבטן, כמה טיפות של שמן מנטה (מדולל בכוס מים) אחרי הארוחה, יכולות להקל כמעט על כל תלונה שהבטן שלנו יכולה להעלות על הדעת: מגזים, דרך נפיחות, בחילה, עצירות, כאבים, התכווצויות, ואפילו בעיות מורכבות יותר כמו תסמונת המעי הרגיז. כמו כן, בכוחו של שמן מנטה  למתן העברת מידע מקצות העצבים אל המוח ולכן הוא מקטין כאבי שרירים, פרקים וראש. לא בכדי יו"ר ארגון המיגרנה בצרפת ד"ר שוואב המליץ על השימוש בתכשיר המיגרסטיק מתוצרתה של ארקופרמה מעבדות רפואיות צרפת המבוסס על מיצוי מנטה טהור, כפתרון טבעי אולטימטיבי לשימוש חיצוני בהקלה מהירה של כאבי ראש.

ללעוס מסטיק מנטה בחנות – בולם את דחף הקניות?

אתם בוודאי כבר מכירים את האסטרטגיות המוכרות לחסוך כסף, כמו לשים בצד בכל חודש חלק מהמשכורת, להקפיד על התקציב, לתכנן מראש את הרכישות וכן הלאה. אבל האמת היא שיש טריק פשוט ומפתיע יותר, שיכול לעזור לכם לחסוך אפילו יותר. אתר lifehacker ממליץ על לעיסת מסטיק מנטה כמנטרלת את הדרכים שבהן משתמשות חנויות בחושים שלנו כדי לגרום לנו לקנות יותר. לעיסת מסטיק בטעם מנטה עוזרת לנטרל את אפקט הניחוחות השופעים בחנויות וגם תגרום לכם להרגיש שבעים כך שתמנעו מרכישה אימפולסיבית של אוכל מהיר ומיני תמרוקים ריחניים.

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-1

מנטה במוצרי קוסמטיקה.

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-3

תערובת צמחי חליטה של חלי ממן

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-6

קרם רגליים של "בודי שופ". צילום: שי אפגין

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-7

מיגרסטיק של ארקופרמה צרפת

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-8

ג'ל לשיער של שיק על בסיס ובניחוח מנטה

מנתה-במוצרי-קוסמטיקה-9

באלם לשפתיים יבשות וסדוקות ליפסמקר

 

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.