הופעת כתמי פיגמנטציה ודרכי הטיפול בהם

כתמי פיגמנטציה עלולים להופיע ללא התראה, כשהפנים וכפות הידיים הם האזורים הראשונים להיפגע. מהם הכתמים הללו? האם יש דרך להימנע מהם, ולא פחות חשוב-מהן דרכי הטיפול המומלצות?

מאת גלי פלטינוב לחברת כריסטינה

יום אחד הם פשוט מתחילים לצוץ. כתמים קטנים על הלחיים והמצח, גב כף היד ואפילו המחשוף מרימים את ראשם ומסרבים לזוז ממקומם. ואיך הם נוצרים? בתהליך פשוט למדי לצערנו. הגוף מכיל פיגמנט הקרוי מלנין הממוקם בשכבת העור החיצונית-האפידרמיס. למלנין תפקיד חשוב ביותר-הגנה על התאים מפני קרני השמש. כאשר הגוף נחשף לשמש, המלנין מגן עליו ונוצר שיזוף. הבעיה היא שפיזור חלקיקי הפיגמנטים איננו אחיד לעיתים ואז ישנו ריכוז שלהם במקום אחד והתוצאה הנראית לעין היא הכתם.

טיפול-פנים-פיגמנטציה-כריסטי

טיפול פנים – פיגמנטציה – טיפול פנים – תמונה באדיבות חברת כריסטינה. צילום: שלומי ארביב

כאמור, השמש הנחשבת האויב מספר אחד של העור, הנה הסיבה העיקרית להיווצרותם של כתמים (והנה עוד סיבה מספיק חשובה כדי להתחיל להתמרח במקדם הגנה), אבל לא רק. סיבות נוספות כמו נטילת גלולות, תרופות ואפילו מיני הורמונים, תהליך של הריון וכמובן ההזדקנות הטבעית של העור עליה קשה לדלג יוצרות גם הן כתמים בלתי נעימים. אבל אל דאגה, לשמחתנו לתעשיית הקוסמטיקה פתרונות רבים שיכולים לטפל בכתמים שכבר נוצרו-הן בעזרת קרמים המכילים חומרים פעילים והן בעזרת טיפולים ייעודיים במכון. את הכתמים השטחיים המצויים בשכבת האפידרמיס ניתן לטשטש בעזרת תכשירים המכילים חומרי הבהרה כמו חומצה אלפא הידרוקסית, חומצה ציטרית המופקת מפירות הדר, חומצה אסקורבית (ויטמין C) וכדומה.

בין התכשירים המומלצים הנמכרים אצל הקוסמטיקאיות נסו את אלו השייכים לסדרת המכילים ויטמין C , קרמים ותרחצי פנים המיועדים להבהרה. במידה והכתמים על פניכן עיקשים יותר, הם כנראה ממוקמים בשכבות העמוקות יותר של העור ולכן צריך לטפל בהם בצורה שונה. ראשית כל טיפול פילינג אצל קוסמטיקאית מוסמכת שתשתמש בחומצות שתפקידן לקלף את שכבת העור הפגועה, מה שמאפשר לעור להתחדש. החומצות המומלצות לשימוש במקרים מסוג זה הן חומצות פירות או חומצה לקטית, כך שלאחר ניקוי טוב של העור  תניח הקוסמטיקאית את החומצה, תשאיר אותה למספר דקות על גבי העור  בהן תחוש המטופלת צריבה או התחממות ולאחר מכן יוסר החומר. בתום הטיפול הפנים יהיו מעט אדומות ויתכן אפילו קילוף קל, אך כעבור מספר ימים בודדים ניתן יהיה לחוש בתוצאות-העור יראה פשוט טוב והכתמים יטשטשו, וכדי להגיע לתוצאה הרצויה מומלץ לקבל תוכנית טיפולים מפורטת מהקוסמטיקאית. זה המקום לציין כי  קוסמטיקאיות רבות משתמשות במהלך הטיפול גם בטיפולי אור, אותם נהוג לכנות "פוטו ריג'וביניישן". בעזרת מכשיר מיוחד "נשלח" גל אל עבר הכתם בתדירות המותאמת לעומק הכתם וכמובן לגוון העור של המטופלת ותפקידו לפרק את ריכוזי המלנין שגרמו לכתמים.

טיפול-פנים-באדיבות-חב'-כריס

טיפול פנים – פיגמנטציה – טיפול פנים – תמונה באדיבות חברת כריסטינה. צילום: שלומי ארביב

בשונה אולי מטיפולים אחרים, דווקא אלו שתפקידם לטפל בפיגמנטציה, מחייבים הערכות מיוחדת, הן מצד המטופל/ת והן מצד הקוסמטיקאית. כך למשל עקב השימוש בחומצות השונות ולעיתים השילוב עם רטינול העור יכול להיות יבש מהרגיל ויש להיערך לכך מבחינת הטיפול הביתי הנלווה, החשוב במיוחד להצלחה במקרים של פיגמנטציה. הקוסמטיקאית אמורה להנחות את המטופלים ולהסביר שיש להימנע מחשיפה לשמש לאחר הטיפולים כיוון שמצב הכתמים עלול להחמיר. איסורים נוספים: במידה והמטופלת הרה או מניקה חל איסור חמור להשתמש בתכשירים המכילים רטינול, וככלל אין להשתמש בתכשירי הסדרה בו בזמן עם נטילת התרופה רואקוטן לטיפול באקנה או עם תרופות המכילות קורטיזון.

ומה עם אלה המעוניינים לנסות למנוע הופעת כתמים? תשובתנו היא שתמיד אפשר לנסות, אך ההצלחה איננה מובטחת. הכלל הראשון החשוב ביותר הוא כמובן התמרחות תמידית במקדם הגנה שיוצר חוצץ בין השמש והעור. אבל לא רק. מי שדוגל בשיטות הרפואה המזרחיות מאמין שכאשר הגוף עמוס ברעלים התוצאה המיידית היא פגיעה בעור החיצוני, ואחת מהפגיעות האלה היא הכתמים. ומה מומלץ לעשות? לשתות חליטות של צמחי מרפא , להמעיט בצריכת מזונות המכיל קמח וסוכר לבן ולא לשכוח לצרף לתזונה היומית גם תוספי מזון הנחשבים כנוגדי רדיקלים חופשיים כמו ויטמינים A,C,E , בטא קרוטן, סילניום ואבץ.

טיפול-פנים-כריסטינה-כריס

טיפול פנים – תמונה באדיבות חברת כריסטינה

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.