פיגמנטציה על רקע סטרס נפשי – הבנת המקרה והמלצות לטיפול

פיגמנטציה על רקע סטרס נפשי היא אתגר טיפולי שמצריך היערכות שונה מהרגיל. במקרים מסוימים, היא ניתנת לטיפול מהיר. במקרים אחרים, הריפוי יהיה איטי יותר אך מלא. בסוג הכתמים הללו – Less is more: טיפול עדין ומדורג ייתן יותר מטיפול אגרסיבי. בחירת המרכיבים הנכונים ופרוטוקול טיפול מדוייק למקרה, יביאו להצלחה טיפולית מלאה.

מאת: רונית שגב, Bsc, MA

היפר פיגמנטציה מופיעה על רקע מגוון של גורמים: חשיפה ממושכת לשמש, גורמים הורמונליים, גיל, טראומות ופגיעה בעור, תרופות מסוימות, דלקות ועוד. כתמי העור יכולים להופיע גם על רקע סטרס נפשי. ישנם מקרים בהם הכתמים מופיעים במהירות על רקע מועקה קשה או טראומה נפשית שקרתה, וישנם כאלה שמצטברים בהדרגה על אותו רקע. בהקשר הזה, אזכיר שכתמים בקרב אנשים שסובלים  מדיכאון הם מקרה-ביניים שבו איננו יודעים האם הכתמים הם תוצאה של המצב הנפשי או של תרופות אנטי דיכאוניות, שהרי כידוע תרופות רבות מקבוצת נוגדי הדיכאון קשורות בהיווצרות כתמים. אבל סטרס נפשי, ללא קשר עם נטילת תרופות, משפיע על פעילותם של מלנוציטים ויכול להביא ליצירתם של כתמים מפושטים על כל הפנים (באופן סימטרי יחסית) בזמן קצר.

כיצד נתייחס, טיפולית, למקרים הללו?

פרופאשן-מגזין-יופי-איבחון-ה

פיגמנטציה כתוצאה מלחץ וממתח נפשי

הטיפול הכללי בהיפר פיגמנטציה

כידוע לנו, בקרב התכשירים לטיפול ביתי בהיפר פיגמנטציה, יש לנו שתי משפחות של מרכיבים: מרכיבים מקלפים ומרכיבים מדכאי מלנין. המקלפים עובדים על הכתם הקיים – מסירים שכבות של תאים, ביניהם תאים המכילים עודף פיגמנט. מדכאי המלנין עובדים לא על הכתם הקיים אלא על פעילותם ה"עתידית" של המלנוציטים:  מרגע התחלת השימוש בהם, קצב ייצור המלנין יהיה מאוזן יותר ולא יווצר מלנין עודף. כשאנו מטפלים בהיפר פיגמנטציה, כמעט בכל המקרים נצטרך את שני סוגי המרכיבים: המקלפים (כדי להתמודד עם הכתם הקיים) ומדכאי המלנין (למניעת המשך היווצרות כתמים, וכן להגנה בפני השפעת המקלף עצמו, שיכולה ליצור סטרס כלשהו עקב הגירוי).

אם נדבר על הטיפול במכון, מה שנוכל לעשות במצבי היפר פיגמנטציה – באופן כללי ומבלי להיכנס לסוגי כתמים, הוא: או פילינג או שימוש במכשור IPL באותם כתמים המתאימים לכך.

מה מאפיין כתמים על רקע סטרס נפשי?

כתמים על רקע סטרס נפשי יכולים להופיע גם באנשים שלא היו להם כתמי עור בעבר. גם בנשים שלא פיתחו פיגמנטציה בהריונות או בנסיבות אחרות. סטרס נפשי מגביר את פעילותם של מלנוציטים וגורם לייצור, לפעמים מהיר ביותר, של עודף מלנין. בעור כזה, עלינו לקחת בחשבון מספר דברים: א. העור עלול להגיב לכל גירוי עורי באופן קיצוני ולייצר מלנין עדף נוסף, בשל אותו עודף פעילות שכבר קיים ברקע. ב. כשם שהכתמים הופיעו מהר בתגובה לגורם נפשי כלשהו, הם יכלים גם להיעלם מהר בתגובה לטיפול הנכון. ג. יש לטפל בכתמים הללו עד כמה שאפשר בסמיכות להופעתם. לא תמיד הלקוח/ה מופיעים אצלנו מייד כשהכתמים הופיעו, אך ככל שזה תלוי בנו כדאי להתחיל את הטיפול מוקדם, וככל שהוא יחל מוקדם נראה תוצאות יפות יותר. זה נכון בפרט בבעלי עור כהה, בהם תגובת יצור המלנין היא משמעותית יותר והפחתת יצור הפיגמנט בזמן, תחסוך מהלקוח/ה התפתחות של כתמים קשים עוד יותר. ד. מה שעוד ישפיע על מהירות קבלת התוצאות הוא  השינוי במצב הנפשי של הלקוח/ה, האם יש התאוששות במשך הזמן או שמצב הסטרס נמשך. ככל שהוא יימשך ויהיה עוצמתי, התוצאות תופענה יותר בהדרגה יחסית למצב בו הלקוח/ה התאוששה וחוזרת  לעצמה. כלומר, כל עוד מצב העקה נמשך – יש לנו גורם ברקע שממשיך ומשפיע על יצירת כתמים. אנו נראה התקדמות ושיפור במצב, אך שיפור רב יותר יהיה ככל שהמצב הנפשי משתפר גם הוא. ה. בכתמים מן הסוג הזה, עיקר הטיפול יקרה בבית, ורוב התוצאה תנבע מהשימוש בתכשירים הנכונים בפרוטוקול הנכון.

כיצד נקבע את תוכנית הטיפול?

בסוג הפיגמנטציה הזה, אנו נקבל כמה החלטות שתואמות לנתוני העור כעת:

א. לא נעשה כל שימוש בטכנולוגיית IPL. גם אם ברשותנו מכשיר מצוין שהביא לנו תוצאות נהדרות בסוגי פיגמנטציה אחרים – הפעם לא נשתמש בו. זאת, כיוון שהשימוש בו יגרום סטרס עורי, ומצב של "סטרס על סטרס". רוב הסיכויים שנגרום להחמרת הפיגמנטציה.

ב. לא נעשה ללקוחה אף פרוצדורה מגרה בעור – לא מזותרפיה, לא פילינג משמעותי ומגרה וכל פעולה אחרת שתהווה סטרס לעור.

ג. נתאים לה טיפול ביתי הכולל שימוש במקלף הכי עדין שנוכל לבחור, כדי לא לגרום סטרס בעור. נוסיף שימוש בתכשיר עם מדכאי מלנין, ללא מקלפים, בו היא תשתמש לפחות פעמיים ביום. השימוש המוגבר במדכאי מלנין  יומלץ על רקע הפעילות העודפת שיש כרגע במלנוציטים. מקלף עדין יכול להיות מבוסס על החומצה הלקטית (8%-12%) או שילוב בין גליקולית ללקטית שלא יעלה על 10% בסה"כ.

ד. את הטיפול הביתי עם המקלף יש להתחיל בהדרגה, כדי להרגיל את העור לגירוי הקל, אם יהיה, ולא לגרום לסטרס. למשל: בשבוע הראשון אפשר להתחיל שימוש במקלף אחת ליומיים ולא מדי יום. לבדוק כעבור שבוע עם הלקוחה כיצד היא מרגישה והאם היא חווה עקצוץ או גירוי, ורק אם לא – אפשר לעבור למריחה יומית. את מדכא המלנין אפשר למרוח בבוקר על עור נקי, ובערב לאחר ספיגת המקלף.

ה. במכון – אנו נשתמש בפילינג עדין ולא מגרה מדיי. אם יש לנו פילינג על בסיס החומצה הלקטית – הוא בחירה טובה. גם פילינג המשלב בין גליקולית ללקטית אך לא מגרה מדיי יוכל להתאים.

ו. כאשר העור משתפר והפיגמנטציה ברובה מאחורינו, אפשר להפחית את תדירות השימוש במקלף הביתי. למשל, רק פעמיים בשבוע. איך נמשיך עם מדכא המלנין? תלוי במצב הנפשי. במידה והסטרס עדיין קיים, נמשיך איתו פעמיים/שלוש ביום. כל עוד המלנוציטים פעילם מעבר לרגיל, בגלל הרקע הנפשי, נצטרך לתת מענה בצורת מרכיבים מדכאי מלנין במינון מתאים. אך אם מצב הכתמים שהיו כבר השתפר משמעותית, אפשר לוותר על שימוש יום יומי במקלפים. כשהכתמים עברו לגמרי, אפשר גם לוותר על המקלף ולקבל החלטה בכל מקרה לגופו, באשר לשימוש במדכא המלנין.

סטרס נפשי וסטרס עורי -מה ההבדל בטיפול?

לעיתים הסטרס איננו נפשי אלא עורי (אולי אף ברוב המקרים). סטרס עורי יכול להיות תוצאה של טיפול קוסמטי/רפואי שגרם לגירוי קיצוני, כוויה, מחלת עור או דלקת. זה קורה לעיתים אחרי פילינג משמעותי או שימוש במקלף ביתי שגרם לתגובה של אדמומיות, קילוף ויובש קיצוני. בסטרס עורי – אנו לא נעשה שימוש במקלפים ביתיים כל עוד העור במצב מגורה. נביא את העור לרגיעה ורק אז נשלב בזהירות ובהדרגה מקלף עדין. במדכאי מלנין כן ניתן להשתמש מיידית גם כשהעור בסטרס אולם גם כאן יש לקבל החלטה בכל מקרה לגופו. תגובות גירו מסוימות לא מאפשרות שימוש גם במדכאי מלנין בימים הראשונים.

לעומת זאת, בסטרס נפשי – כן ניתן להתחיל טיפול במקלפים מייד עם הגעת המטופלת אלינו למכון – כאמור, במתינות ובהדרגה.

בשני המקרים לא נעשה שימוש בטכנולוגיית IPL או במזותרפיה, קילוף אגרסיבי וכל פעולה מגרה במכון.

בסטרס עורי, אוסיף טיפ טיפולי: כשהעור כהה, והסטרס ממש טרי (נניח כוויות מטיפול IPL או קילוף..) אמליץ על שימוש לזמן קצר, 3-6 ימים, במשחה המכילה סטרואיד: 1% הידרוקורטיזון. משחות כאלה זמינות בבתי המרקחת. לסטרואידים השפעה אנטי דלקתית חזקה ומהירה, ובעור הכהה אנו שואפים לקצר למינימום את משך הזמן שהעור בדלקת. כל שעה וכל יום בהם העור מודלק, יש ייצור רב של מלנין. כל יום בו העור איננו בדלקת האקוטית, הוא יום בו מנענו יצור עודף של מלנין והפחתנו את מימדי הנזק.

פחות הוא יותר

לעיתים, בשימוש בחומרים טיפוליים לעור (ולא חשוב אם קוסמטיים או רפואיים) – less is more. כלומר, מתן טיפול עדין ומדויק, יביא לתוצאה מהירה בעוד שמתן טיפול אגרסיבי, שימוש בחומרים מגרים או במכשור מגרה – יביא להחמרת המצב. או במקרה הטוב – היעדר קבלת תוצאות. וזה המקרה כאשר מטפלים בעור המגורה או במצב שנגרם על רקע סטרס נפשי. במשך כעשור אני עוקבת אחר מאות רבות של מקרי פיגמנטציה על רקע סטרס משני הסוגים. ראיתי מקרים רבים של פיגמנטציה על רקע פילינג עמוק/בינוני רפואי או טיפול בטכנולוגיה, שהניסיון לטפל בהם בחומרים מגרים הביא להחמרה או ל"תקיעות" בטיפול – היעדר תוצאות. ומקרים רבים אחרים, בהם הטיפול הנכון, גם אם הוא כלל חומרים עדינים והתחלת טיפול מדורגת, הביא להחלמה מצויינת ובתוך משך זמן קצר. כשאני מדברת על חומרים עדינים, הם יכולים להיות – או תכשיר שמראש הנו עדין ופחות מגרה בשל ההרכב שלו, או שהוא תכשיר עוצמתי אך המטופל משתמש בו בחצי מהעוצמה שלו, כלומר מוהלים עם קרם לחות לפני השימוש. כאן, אין חשיבות לחברה איתה עובדים אלא לשיקול הדעת שהפעלנו, לידע שעומד לרשותנו ולהבנת ההרכב המלא של המוצרים איתם אנו עובדים.

 

 

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.