ראיון עם הגב' אורנה וובר, יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות בישראל

היא חיה ונושמת את המקצוע כבר יותר משלושה עשורים. היא פעילה בהתנדבות בארגון הקוסמטיקאיות מאז שהחלה את דרכה במקצוע. לצד ניהול קליניקה מצליחה, היא מובילה את הענף להישגים ומבלה לא מעט משעות היממה בעבודה שקטה, שלרוב, לא זוכה לתהודה רבה למרות המשמעות הרבה שלה עבור כל אחת מהקוסמטיקאיות ברחבי המדינה. הכירו מקרוב את אורנה וובר, יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות בישראל. ראיון אישי.

ספרי מעט על עצמך לאלו שעדיין אינן מכירות אותך, ברמה האישית והמקצועית.

“שמי אורנה וובר, קוסמטיקאית כ-31 שנה. בעלת קליניקה ותיקה בקניון סביונים ביהוד, מעסיקה שתי עובדות וכמובן מכירה ועובדת עם כל המיכשור המתקדם וכל חברות הקוסמטיקה המובילות. כמובן חיה את התחום ביום יום.

אני חברה באירגון הקוסמטיקאיות מאז שסיימתי את לימודי הקוסמטיקה שלי לפני שלושה עשורים. תמיד הייתי קשובה למתרחש ופעילה אך מאז שנת 1990 אני חברה בהתנדבות בוועד המנהל של האירגון. אני מכירה היטב את האירגון שקיים כבר למעלה מ-60 שנה. במהלך השנים הייתי עדה לכל השינויים שחלו בענף הקוסמטיקה. יתרה מזאת, מעבר לכך שאני קוסמטיקאית היה ברשותי זיכיון של חברה קוסמטית, כך שאני מכירה את הענף כקוסמטיקאית, אך גם כבעלת מעבדה.”

במה מתבטא תפקידו של אירגון הקוסמטיקאיות בישראל?

“ראשית, אירגון הקוסמטיקאיות בישראל הוא ענף בהתאחדות המלאכה והתעשייה. אירגון גג שיש בו למעלה מעשרה ענפים. אירגון הקוסמטיקאיות עצמו הוא סניף ישראלי של אירגון סידסקו העולמי שהשנה חגג 70 להיווסדו. בארץ, האירגון הוא צעיר מהעולמי בחמש שנים וגילו “רק” 65 שנה.

תפקיד האירגון להיות גב חזק שמקדם את האינטרסים של הקוסמטיקאית מבחינה ארגונית, מקצועית, חברתית, כלכלית. להעלות את המודעות הציבורית של המקצוע שלנו. לחוקק חוקים שיגנו עלינו. להיות ערים לשינויים הרגולטיביים שמתרחשים: כמו למשל חוק התמרוקים שהוא בדיון בכנסת. תפקידו של האירגון להיות סוג של מגדלור של הענף. מעין בית מקצועי לקוסמטיקאית שדואג להמון דברים לטובת הקוסמטיקאית. האירגון מקבל אליו רק קוסמטיקאיות שלמדו בבית ספר שמאושר על ידי התמ”ת, אם כי אנו פועלים כעת ליצור מצב שבו באמצעות השלמה מסויימת ומעבר המבחנים של התמ”ת, יוכלו עוד ועוד קוסמטיקאיות להצטרף לאירגון.

אירגון הקוסמטיקאיות בישראל הוא אירגון ללא מטרות רווח. העבודה נעשית בהתנדבות מלאה. גם הוועד המנהל וגם יושבת הראש, עובדים בהתנדבות מלאה. ההחלטות מתקבלות בישיבות משותפות והקוסמטיקאיות החברות בוועד המנהל משקיעות גם הן מזמנן היקר לטובת הכלל, בעשייה אמיתית, דאגה ואיכפתיות למקצוע שלנו.”

orna_weber_3

אורנה וובר, יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות בישראל

בהמשך לשאלה הקודמת, מה הוא תפקידה המוגדר של יושבת ראש הארגון?

“בעיני התפקיד הוא קודם כל לגרום לדברים לקרות. יושבת ראש האירגון חייבת להיות יצירתית, ליצור שיתופי פעולה, ליזום תוכנית שנתית ולהוציא אותה לפועל.

העבודה לא נעשית לבד. הוועד המנהל הוא חלק בלתי נפרד מהעשייה ואי-אפשר בלעדיו. יחד, עלינו להיות עירניים לשינויים שחלים בתחום ולהגן על הקוסמטיקאיות. חשוב לזכור כי ההשפעה על הענף יכולה להתבצע רק מבפנים, לכן חשוב כל כך להיות חברה באירגון ולפעול מתוכו, במסגרת האירגון כדי להשפיע על הענף כולו.

האירגון מסייע לקוסמטיקאיות בסוגיות של ניהול העסק, התמודדות מול תביעות משפטיות וייעוץ משפטי. תפקידו בעיני: להביא את כל הדברים החדשים שיש בעולם לידיעת הקוסמטיקאיות. ליצור יותר פרנסה לקוסמטיקאיות במתן כלים לעוסקות בענף. אני נוטה להשתמש שוב בדימוי הזה של מגדלור, כי הוא נכון. כך אני רואה את תפקידי כמובילת האירגון שמסמן את הדרך”.

להשקפתך, מה הם האתגרים המשמעותיים ביותר הניצבים כעת מול קוסמטיקאיות וכיצד פועל הארגון לסייע להן בהתמודדותן?

“היום יש אתגרים מאוד משמעותיים הניצבים בפני הקוסמטיקאיות כולן. ראשית, עלינו לשפר את תדמית הקוסמטיקאית ולגרום לציבור להבין שקוסמטיקאית היא אוטוריטה מקצועית. כיום, לטפל בעור זה לא רק באסתטיקה של העור אלא גם בבריאות העור. חשוב שהציבור בישראל יבין שהקוסמטיקאית קיבלה הכשרה מקצועית ויש לה כלים לתת פתרונות נכונים. עלינו כקוסמטיקאיות, ללמוד, להבין, לרכוש עוד ועוד כלים כל הזמן כדי להיות אוטוריטה אמיתית.

אתגרים נוספים: השוק הוא שוק משתנה. בתור קוסמטיקאית למעלה מ-30 שנה אני עדה לשינויים בין דור ה-x ודור ה-y. יש הבדל בין הלקוחות – הבדל דורי וזה מתבטא בכך שהדור החדש משתנה ותזזיתי יותר. זה אומר שלקוסמטיקאית קשה יותר לשמור על הקליינטורה שלה. חייבת לעמוד מול השינויים ולהתאים את עצמה לענף המשתנה. הדור החדש הוא דור יותר ידען, יותר שואל שאלות, יותר צורך אינפורמציה – מחפש ובודק באינטרנט.

הקוסמטיקאית צריכה להכיר גם את הזירות הדיגיטליות, את הרשתות החברתיות, לדעת למכור ולשווק מוצרים. היא כבר לא רק מטפלת ולכן עליה להתחדש כל הזמן ולהצטייד ביותר כלים וביותר ידע. אנחנו בתור אירגון מקצועי עושים הכל כדי לתת להם את הכלים והמענה להתמודדות עם האתגרים הללו.”

מה הן הפעילויות המרכזיות המתוכננות לשנה הקרובה? על מה יושם הדגש ומה הן הפעילויות השוטפות?

“הפעילות השנתית ב-2018 תהיה יותר בכיוון של הסדרת המקצוע, הגדלת המודעות הציבורית לחשיבות עבודתה של הקוסמטיקאית. עלינו להגדיל את מספר החברות באירגון ולגרום לקוסמטיקאיות להבין, שרק ביחד אפשר לשנות. השנה נציע קורסים גם לקוסמטיקאיות שאין להן קורס של התמ”ת כדי שיעברו את הבחינה ויוכלו להצטרף כחברות אירגון מן המניין. בנוסף, כמובן, פעילות שוטפת עם האגודה למלחמה בסרטן לאיבחון מוקדם והכשרת קוסמטיקאיות.”

orna_weber_4

מדוע כדאי וחשוב לקוסמטיקאיות, ותיקות מחד וחדשות במקצוע מאידך, להיות חברות בארגון הקוסמטיקאיות בישראל?

“האירגון הוא היחיד שיכול לשמור על האינטרסים של הקוסמטיקאיות. המעבדות עסוקות בלמכור וזה בסדר גמור. הקוסמטיקאיות עסוקות בלעבוד וזה בסדר גמור. האירגון עמל כל הזמן וחושב כיצד להגן על הקוסמטיקאית כשתמשיך להיות רלוונטית, שתהיה מוגנת ביטוחית, משפטית, שלא יעברו רגולציות מבלי שנשים את דעתנו, או חוקים שעלולים לפגוע בפרנסה של הקוסמטיקאיות ככלל. האירגון, כפי שאמרתי, הוא סוג של מגדלור, אנחנו מתווים את הדרך, מאירים למרחוק ומגנים.”

בתקופה האחרונה יזם ארגון הקוסמטיקאיות פעילות ייחודית להעצמת נשים ולמניעת תופעות אלימות כנגד נשים. התוכלי לספר על היוזמה, על חשיבות הנושא בעיניך ועל תיכנון הפעילות לעתיד?

“ראיתי ידיעה בעיתון שבמדינת אילינוי יש חוק שמכריח את כל העוסקים בתחומי היופי לעבור הכשרה של זיהוי סימני אלימות. חברתי לעמותת “רוח נשית” שמסייעת לנפגעות אלימות, פיזית וכלכלית. הייחוד של העמותה היא שהיא מלווה את הנפגעות במשך שנים. מסייעת לנפגעות לצאת לעצמאות כלכלית. חברנו לחברת הכנסת עליזה לביא ויחד החלטנו לבנות מודל שיתאים לקוסמטיקאיות. עשינו פיילוט ראשון לפני כחודשיים והמטרה היתה להכניס את זה לבתי הספר.

זו למעשה הכשרה שאני רואה אותה כמשהו מאוד נכון שיהיה אצל קוסמטיקאיות. בכלל המרחב המוגן שמתקיים אצל הקוסמטיקאית בין הלקוחה לקוסמטיקאית. לא האמנו כמה נשים שיתפו מקרים שקשורים לנושא. הנושא שכיח הרבה יותר ממה שחשבנו. אנחנו לא אמורות להיות עובדות סוציאליות או פסיכולוגיות, אלא רק להיות צינור מקשר. מתוך ההכשרה הזאת, חברת הכנסת לביא החליטה שהיא רוצה לקיים בכנסת יום למניעת האסון הבא ואנחנו בתור קוסמטיקאיות לקחנו חלק מאוד פעיל ביום הזה. התבלטנו כמובילות דרך והורגש ששמנו את הקוסמטיקאיות על המפה.”

ארגון-הקוסמטיקאיות-בכנסת13

אורנה וובר, יו"ר ארגון הקוסמטיקאיות בישראל עם ח"כ עליזה לביא

כיו”ר אירגון הקוסמטיקאיות הינך נדרשת להקדיש זמן רב למען כלל העוסקות בתחום, זאת כמובן לצד ניהול קליניקה פרטית והתמודדות עם אתגרי המקצוע, ככל קוסמטיקאית. כיצד את מצליחה לשלב בין השניים בהצלחה?

זה מאוד לא פשוט, את חייבת קודם כל להאמין במה שאת עושה ולאהוב את העשייה. אחרת אין שום מוטיבציה כי זה לא פשוט בכלל. בתור יושבת הראש אני חייבת להיות נוכחת בכל רגע. והעבודה באירגון היא בהתנדבות מלאה. את חייבת להיות בעלת צוות איכותי שיתמוך בך ויסייע לקליניקה להמשיך לעבוד. אם יש אהבה למקצוע ורצון לשנות, זה יכול לקרות.

לשמחתי, יש לי עסק מצליח ואני מצליחה בעבודה קשה לנהל אותו כך שגם כאשר אני נעדרת ממנו, הוא ממשיך לעבוד. אבל ללא ספק בשורה התחתונה, אני פשוט עובדת הרבה יותר קשה ולפעמים מוותרת על דברים אחרים לטובת ההתנדבות בארגון.

לפני שנכנסתי להיות יושבת ראש, קיבלתי את ההסכמה של משפחתי בגלל שברור היה שזה יגרום לעומס נוסף ואני מקבלת גיבוי נהדר מהמשפחה. אני מרגישה ממש שליחות.”

כנס אירגון הקוסמטיקאיות עתיד להתקיים בפברואר הקרוב, מה צפוי לקוסמטיקאיות המשתתפות בכנס?

“הכותרת שלי לכנס השנה הוא “לשים את הקוסמטיקאית במרכז”. רואים את השינוי לטובה בעשייה, במקצועיות ובאיכפתיות של הקוסמטיקאיות. הרבה מאוד מהנושאים השנה בכנס יהיו כיצד לקדם את הקליניקה שלנו.

הקוסמטיקאיות יקחו חלק פעיל הרבה יותר בתכנים של הכנס. יש דגש גדול מאוד גם על דרכי התמודדות עם מקרים של סיבוכים לאחר פרוצדורות טיפוליות וגם שיקום העור. בעיקר דברים פרקטיים מחיי היום יום בקליניקה.

נדבר גם על האתגרים בעשור הבא של הקוסמטיקה. מה יקרה לענף ולמקצוע שלנו בעשור שלפנינו וכיצד נדע להתקדם עם השינויים. יש הרצאה מרתקת בנושא. הקוסמטיקאיות שיגיעו לכנס יהנו גם ממפגש מקצועי, מפגש קולגות חברתי, שזה דבר חשוב מאוד, ויהנו מתוכנית עשירה מאוד. אסור לפספס.”

כנס-קוסמטיקאיות-סידסקו-36

שנת 2018 רק החלה, מה הינך מאחלת לקהל הקוסמטיקאיות לשנה הקרובה ואילו יעדים תשמחי אם יצליח האירגון, כקבוצה מקצועית, להשיג?

“חשוב שבשנה הקרובה תהיה שנה של מעורבות, שנהיה ערבים זה לזה וכך נעלה ונצמח. השינוי בענף והצמיחה שלנו תהיה רק כאשר נהיה יחד. התברכנו במקצוע שמאפשר לנו להשפיע לא רק על בריאות העור והמראה החיצונית, אלא גם להשפיע במעורבות חברתית.”

orna_weber_2

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.