היפרפיגמנטציה: סוגים, סיבות, טיפולים ונקודות עניין.

על אחת הבעיות הנפוצות ברפואת העור שמהווה גם את אחד האתגרים המורכבים לטיפול ברפואה אסתטית: היפרפיגמנטציה.

מאת: ד"ר אלכס אלטס

מזווית ראיה אסתטית/ קוסמטית ניתן לחלק את ההיפרפיגמנטציה לארבע קבוצות: נמשים, כתמים הנוצרים בעקבות פעילות משולבת, הורמונלית וקרינת השמש, כתמי גיל ושמש וכתמים כתוצאה מפגיעות שונות בעור כגון כוויות, שריטות ופצעי אקנה.

היפרפיגמנטציה של העור מהווה אחת הבעיות הנפוצות ברפואת העור ואחד האתגרים המורכבים לטיפול ברפואה אסתטית.

גם במצב הרגיל קיים שוני בגוון העור בין האנשים בהתאם למוצאם, מאפיינים גנטיים וכדומה. את הפיגמנטציה של העור מקובל להגדיר על פי Fitzpatrick phototypes מ-1 (לבן/אלבינו) עד- 6 (שחור). כמו כן, גוון העור משתנה במשך החיים בעקבות גורמים שונים כגון קרינה על סגולה, אך במצב תקין השינוי הינו אחיד, בדרך כלל הפיך ולא מהווה בעיה קוסמטית.

היפרפיגמנטציה במובן "החולני" נכון להגדיר כשקיעה מוגברת ובלתי אחידה של צבען (פיגמנט) בעור, המתבטאת בהופעת כתמים, אשר גוונם שונה מהגוון הבסיסי של העור.

מזווית ראיה אסתטית/ קוסמטית ניתן לחלק את ההיפרפיגמנטציה ל- 4 קבוצות הגדולות:
1. כתמים שמבטאים את התכונות הגנטיות של העור, כגון נמשים, למשל (Freckles, ephelids)
2. כתמים תוצרת פעילות משולבת הורמונלית וקרינת השמש. כאלה רואים, למשל, בתקופת הריון, שימוש בגלולות למניעת הריון ובמצבים דומים אחרים (Melasma / Chloasma)
3. כתמי גיל/ שמש, אשר מקורם בחשיפה מצטברת לשמש (Lentigo)
4. כתמים כתוצאה מפגיעות בעור מסיבות שונות כגון, כוויות, שריטות, עקיצות, פצעי אקנה וכדומה (PIH- Postinflammatory hyperpigmentation).

מצבים המשלבים את סוגי ההיפרפיגמנטציה השונים אינם נדירים. לאבחון נכון של סוג הפיגמנטציה משמעות קריטית בהערכה של אפשרות הטיפול בכלל ובחירת סוגי הטיפול בפרט. להלן המאפיינים ואפשרויות טיפול בפיגמנטציה לסוגיה:

נמשים

מופיעים בילדות לרוב אצל אנשים בעלי גוון עור בהיר ומתאפיינים בריכוז מוקדי מוגבר של צבען מלנין ללא ריבוי מלנוציטים. הכתמים מתכהים לאחר חשיפה לשמש ומתבהרים בהיעדרה. עם הגיל נמשים שבעור הפנים נסוגים בדרך כלל עצמונית. לרוב הנמשים מתקבלים כמצב טבעי ולא דורשים טיפול, אך במידה ועולה צורך בטיפול העדיפות היא לטיפולים המשתמשים באנרגיית אור, כגול לייזר, IPL או טכנולוגיות המשלבות אנרגיה אופטית עם גלי רדיו וכדומה.

מלאזמה (Melasma)

ידוע גם בשמות אחרים כגון כלואזמה, מסכת הריון וכדומה ומופיעה בגיל הפוריאות. מלאזמה הנה מחלה כרונית של עור הפנים שבבסיסה ייצור מוגבר של צבען מלנין על-ידי מלנוציטים בעקבות פעולה משוטפת הורמונלית (אסטרוגנים, פרוגסטרון) וקרינה על סגולה. התופעה פוגעת בכ-25% של נשים, אך גם עד כ- 5% מן הגברים מעורבים בתהליך. הצבען המיוצר נודד ושוקע הן בתאי קשקש והן בדרמיס. כך נוצרים 3 סוגי המחלה על פי עומק המצאות הפיגמנט: שטחית, עמוקה ומשולבת. אבחון העומק ניתן בעזרת Wood's lamp – מנורה הפולטת אור על סגול, אשר גורם למרכיב השטחי של הצבען לזהור.

הטיפולים כוללים מגוון רחב של פעולות ותכשירים שהעיקרים שביניהם:
– הפסקה (במידת האפשר) של טיפולים הורמונליים כגון גלולות, התקנים הורמונליים
– המענות מחשיפה לקרינת השמש
– קילופי עור כימיים ומכאניים (כגון חומצות אלפא הידרוקסיות)
– שימוש בתכשירים מבהירים / מעקבים את שקיעת הפיגמנט: רטינואידים, הידרוקינון, סטרואידים מקומיים ושילובים שונים כמו למשל תערובת ע"ש קליגמן המהווה נכון להיום

הטיפול היעיל בבעיה
– אמצעים טכנולוגיים כגון לייזרים ואנרגיות משולבות בהצלחה חלקית ושנויה במחלוקת
– כיום בפיתוח גם תרופות פומיות, אך עדיים אין מידע מספיק להערכת יעילותן

נקודות חשובות הן למטפל, הן למטופל:
– הטיפול הנו ממושך עם השפעה אטית והדרגתית
– כמעט ולא ניתן להשיג את התוצאות המושלמות, בעיקר בסוג העמוק של מלאזמה
– גם אם השיפור הנו מרשים, תמיד קיימת אפשרות של הישנות, בעיקר לאחר חשיפה לא זעירה לשמש ובתנודות הורמונליות
– טיפול אגרסיבי עלול להביא ל PIH (פיגמנטציה פוסטאינפלאמטורית) ולסבך את העניין
– לפעמים כדאי להעדיף את המייק-אפ בפני טיפול

כתמי גיל / שמש (Lentigo)

כתמים המופיעים באזורים חשופים או שהיו חשופים בעבר לשמש. לרוב מתחילים בעשורים חמישי ושישי של החיים ומתגברים עם הגיל. גם כתמים אלה ניתן לחלק לשטחיים ועמוקים, כאשר שטחיים כהים ומוגדרים יותר ומגיבים מצוין לטיפולים בודדים להבדיל מכתמים עמוקים- בהירים יותר ומוגדרים פחות. אלה דורשים טיפול ממושך יותר ובד"כ

משתפרים חלקית בלבד. הטיפולים המקובלים הם:
– הימנעות מחשיפה לא מוגנת לשמש כתנאי הכרחי הן במהלך הטיפולים והן לשמירת התוצאות
– קילופי עור כימיים בדרגה שטחית ובינונית
– מכשור המבוסס על אנרגיית אור לבד או בשילוב עם גלי רדיו, המהווה כיום את הטיפול היעיל ובטוח
– טיפולים משולבים

חשוב: אבחון של כתמים מסוג זה חייב להתבצע על-ידי רופא עור מומחה בלבד. כתם תמים עלול להתברר כמלנומה ממארת וללא אבחון בזמן לסכן את חיי המטופל/ת. טיפול על-ידי מי שאינו מורשה בכתמים אלה ללא אבחון רופא עור מהווה עבירה על החוק.

כתמים כתוצאה מפגיעות בעור

כתמים מסיבות שונות כגון, כוויות, שריטות, עקיצות, פצעי אקנה וכדומה (PIH- Postinflammatory hyperpigmentation). יכולים להופיע בכל גיל. כתמי PIH ברוב המקרים נסוגים עצמונית תוך כדי התחדשות העור, אך התהליך הזה עלול להימשך חודשים ארוכים ואף יותר, לכן לעיתים קרובות עלינו לתת מענה גם לפיגמנטציה מסוג זה. במיוחד במקרים שפיגמנטציה הופיעה בעקבות הטיפולים שלנו. הטיפול ב PIH ביסודו זהה לטיפול במלאזמה, כאשר הדגש הוא על הפסקת הגורם הפוגע והימנעות מחשיפה לשמש. חשוב! במטופלים עם נטייה לפיגמנטציה לבחור בהקפדה רבה את סוגי הטיפול הקוסמטיים/אסתטיים. את PIH קל יותר למנוע, מאשר לטפל בה.

%d7%93%d7%a8-%d7%90%d7%9c%d7%9b%d7%a1-%d7%90%d7%9c%d7%98%d7%a1-%d7%9e%d7%95%d7%9e%d7%97%d7%94-%d7%9c%d7%a8%d7%a4%d7%95%d7%90%d7%aa-%d7%a2%d7%95%d7%a8

ד"ר אלכס אלטס, מומחה לרפואת עור

 

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.