שימוש בפרודוקטים שאנו רגילים לראות במטבח – במוצרי קוסמטיקה

הטרנד הישן-חדש של שימוש בפרודוקטים שאנו רגילים לראות במטבח כחלק ממרכיבי מוצרי הקוסמטיקה שלנו, הולך וצובר תאוצה. צנון, אפונה ירוקה, גרעיני חמניות, עלי פטרוזיליה, פרחי ברוקולי, שמן זית כתית מעולה, מלח… חושבים שמדובר בסלט בריאות?  תחשבו שוב. טרנד ישן-חדש של שילוב מרכיבים טבעיים במוצרי הקוסמטיקה גדל מיום ליום. באופן פרדוקסלי, ככל שמרכיב יותר טריוויאלי במטבח ככה הוא נתפס כ"יותר אקזוטי" במוצרי קוסמטיקה. המדע שלנו צועד קדימה אך יחד עם זאת מתפתחת התובנה כי כל הרכיבים הפעילים שנרצה, קיימים כבר בטבע. צמחים מושלמים ביכולת הסתגלות לתנאי אקלים קשים, התמודדות מול מזיקים והשתקמות לאחר פגיעות סביבתיות ולצד כל אלה, יש להם תכונות שיכולות בהחלט לסייע לשמירה על  העור שלנו.

מאת ד"ר ג'ני שטיימן

צנון – מינרלים חשובים לעור

הצנון הוא שורש חד-שנתי, הנחשב לתיבת אוצר של מינרלים. הוא מכיל אשלגן, נתרן, סידן, זרחן, מגנזיום וברזל. כל אחד מהמינרלים הללו חשוב ביותר לתפקוד תקין של עורנו. כך למשל זרחן: נוכחותו הכרחית בתהליך יצירת אנרגיה בתאים והוא מסייע לבניית פוספוליפידים בקרום התא. שתי הפעולות משמעותיות בתהליכי חידוש העור והכרחיות בזמן טיפולים אינטנסיביים כמו פילינגים מקלפים. בצנון גם חומצה ניקוטית, ריבופלאבין, טיאמין ושמנים מרירים. האחרונים פעילים במיוחד לניקוז בצקות קשות. אגב, בעלים של הצנון קיימים ריכוזים דומים של אותם החומרים כמו בשורש עצמו ולכן נוכל למצוא בקוסמטיקה גם מיצויים מעלי צנון.

ברוקולי – אבץ ומאגר ויטמינים

הברוקולי הוא צמח חד-שנתי. גם הוא עשיר במינרלים אשלגן, זרחן, סידן, מגנזיום, ברזל, אבץ, מנגן, גופרית. אבץ הנמצא בברוקולי בכמות גדולה וחיוני ליצירת חלבונים תקינים. במחסור של אבץ בעור נוכל לראות סימנים כמו פסוריאז – תאים אפידרמליים שתהליך ההתקרנות בהם אינו תקין. על-ידי שימוש באבץ אנחנו מספקים החלמה מהירה לעור פגום והגנה אנטיאוקסידנטית לשומני העור ובכך גם שיקום העור. ברוקולי מכיל מאגר ויטמינים מכובד: ויטמין B (1, 2, 5, 6) ויטמין C, E, A, חומצה פולית וויטמין K  הידוע ביכולותיו להפחית סימני קופרוז ולסייע בטיפול נגד כהויות מסביב לעיניים.

פטרוזיליה – מקור מצוין לנחושת

אזור הים התיכון מאופיין בעלי פטרוזיליה שבזכות טעמם המיוחד נדדו אל מדינות מרוחקות וכבשו את מטבחי העולם. פטרוזיליה מכילה ויטמינים A, C, E, K, ויטמין B, חומצה פולית, ניאצין (ויטמין PP), מגנזיום, אשלגן, סידן, גופרית, כלור, זרחן, נתרן, ברזל, יוד, מנגן, נחושת, אבץ, פלואור. נחושת היא אחת מהמיקרו-אלמנטים החשובים ביותר לעור. נחושת מווסתת את תהליך הדלקתי, מגבירה ייצור קולגן, משמשת כמרכיב חשוב בתהליך ההגנה בפני השמש, מאחה עור פגום ומונעת עיבוד צבע טבעי בשיער. הבעיה עם נחושת היא רעילותה הרבה כאשר הנחושת מגיעה לבד לעור. הטבע דואג לכך בעצמו, כאשר הוא משלב את הנחושת עם מרכיבים אחרים בצמח. כדי לקלוט את הנחושת בצורה היעילה ביותר ולעזור לה להגיע אל יעדה בשכבות הבזלית והדרמיס מומלץ מאוד לשלבה יחד עם פפטידים. אחד מהפפטידים היעילים בקישורו לנחושת הוא טריפפטיד GHK ולכן קיבל כינוי "פפטיד הנחושת".

אפונה – חומצות אמינו חיוניות

האפונה, צמח מטפס חד-שנתי ידועה בהיותה בעלת נוכחות חלבונים מלאים ובעיקר חומצות אמינו חיוניות כמו ציסטין, ליזין, טריפטופן, מתיונין. חומצות אמינו חשובות בתהליך המיום הטבעי של העור וכן בתהליכים הקשורים לייצור חלבונים. כמו כן, באפונה יש נוכחות מאוד מרשימה של חומצה אסקורבית המשמשת כאנטיאוקסידנט בין החזקים ביותר וזוכה למחקרים רבים בתרומתה במוצרי קוסמטיקה להצערה ולהבהרה של העור.

גרעיני חמניות – ויטמינים מסיסי שמן

חוץ מהיותם טעימים, גרעיני חמניות מכילים כמות גדולה של ויטמינים מסיסי שמן: ויטמין A, E והמיוחד שבהם הוא ויטמין D. כללי היגיינה שחדרו לתודעה של כל מעמד חברתי גרמו גם למחסור משמעותי של ויטמין D, היות וספיגתו מגיע עם חשיפת העור לקרני שמש, אבל רק בנוכחות ליפידים מלאים של העור. סבון, קרמי הגנה, מוצרי איפור – כל אלו מונעים  את ספיגתו התקינה ובכך גורמים להיעדרותו בגוף. מחסור בויטמין D  עלול לגרום למחלות רבות, ביניהם אסטמה, רככת, מחלות ויראליות ועוד. מהצעיר ועד למבוגר – יש לספק ויטמין זה לגוף ולעור. עצם הנוכחות של הויטמין בסביבה שומנית טבעית בגרעיני חמניות, מסייעת לספיגתו וקליטתו בגוף באחוז גבוה יותר.

שמן זית כתית – שמן לא קומדוגני

יותר ויותר מוצרים קוסמטיים מבוססים על שמנים צמחיים יוקרתיים במקום תוצרי הנפט הזולים והמזיקים. שמן זית מכיל 80% חומצה אולאית, כ-15% חומצה סטארית וחומצות לינולנית ופלמיטית. בזכותן השמן מרכך ביעילות את עור, מגן בפני עיבוד נוזלים, מווסת תהליכים דלקתיים ומונע הזדקנות מוקדמת של העור. הבונוס הוא בכך ששמן זית כתית נחשב לשמן לא קומדוגני, כלומר הוא אינו פוקק קומדונים ולכן מתאים לשימוש כל סוגי העור.

מלח – נוכחות מינרלים גבוהה

בעצם היותו חומר מינרלי מובן כי נוכחות המינרלים במלח הוא גבוהה. רשימה ארוכה של מינרלים, כמו מגנזיום, סידן, אבץ, ברזל, נחושת, מנגן, אשלגן, זרחן, מוליבדן, גופרית, קובלט.
נתרן אחראי על תהליכים חשובים בתפקוד הגוף. יותר מחצי מכמות הנתרן בגוף נמצאת בנוזלים חוץ תאיים. הוא אחראי על מאזן מים-מלחים, מאזן חומציות-בסיסיות, מעבר שדרים עצביים, קליטת חומרים חיוניים לתוך התאים וניקוז חומרי פירוק מתוכם. הנתרן גם מסייע בשיקום עור פגוע כתוצאה מקרינת יתר ומחסל מיקרופלורה פטוגנית.

בטוחני, שלאחר שקראתם על תכונותיהם הקוסמטיים של הצמחים, הסלט שלכם יראה לכם הרבה יותר מעניין בפעם הבאה שתאכלו אותו. בתאבון לעורכם.

 

 

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.