קראטין, חלבון הקסם לציפורן שלך

קבוצה של חלבונים סיביים, בלתי מסיסים, יוצרים את הרקמות הקרניות, נקראים קרטינים ומהווים חלק עיקרי במבנה הציפורניים.

מאת אמי טוואס

קראטין אחד מהחומרים הקשיחים ביותר בגוף האדם ובעולם החי. שריון צב, מקור, קוצי דורבן, קשקשי זוחלים, נוצות, קרניים, שיער וגם הציפורניים שלנו – כולם מכילים שפע של קראטין, אותו חלבון המכיל פחמן, חמצן, חנקן ומימן. ואיך כל זה חשוב לציפורניים המצריכות שיקום? נא להכיר: קראטין, חלבון הקסם לציפורן שלך.

קבוצה של חלבונים סיביים בלתי מסיסים שיוצרים את הרקמות הקרניות נקראים קרטינים (Keratin). אלה, מהווים רכיבים עיקריים בשיער, (כולל צמר) וציפורניים. כל ציפורן מורכבת מלוחית של קרטין (keratin) נוקשה הנוצרת בהתמדה בשורש הציפורן. בבסיס הציפורן, מתחת לציפורן עצמה ולקפל הציפורן, מצוי השורש או המשתית (metrix). במקום זה נוצר הקרטין באמצעות חלוקת תאים.

הקשר בין היעדר סידן וצמיחה איטית של הציפורניים

לעיתים נוטים לחשוב כי ציפורניים חלשות, אשר מתפצלות ומתקפלות זהו בהכרח תסמין של העדר סידן. אכן סידן היא המתכת החמישית הנפוצה בגוף (כן, כן, הסידן הוא מתכת אלקלית עפרורית רכה שצבעה אפור), ושמה נקשר בעצמות, אך הציפורניים עשויות קראטין בלבד, וההקשר הישיר בין סידן לציפורניים הוא הסיכוי כי העדר סידן בגוף יכול ליצור צמיחה איטית יותר של הציפורניים  – אך אין כל קשר לצבע הציפורן ולחוזקה.

הסהר הלבן בצמוד לקצה ציפורן הפנימית זהו שורש הציפורן – משם היא צומחת. אצל חלק מהאנשים הוא נראה בבירור על כל הציפורניים ואצל חלק הוא נראה בעיקר באגודלים. הסהר הלבן הוא בעצם חלקה הקדמי של המשתית, בו מתבצע תהליך היווצרותה של הציפורן. לוחיות קשיחות שקופות, יבשות ושטוחות נדחסות בצפיפות גבוהה ויוצרות משטח נוקשה. אותן לוחיות עשויות כמובן קראטין. לעיתים חוסר סדר, סדקים ושברים בין לוחיות הקראטין, או לחילופין פגיעות קטנות במשתית יוצרים כתמים לבנים על הציפורן. אותם כתמים המוכרים לנו המופיעים לסירוגין על הציפורניים.

תופעות-לטיפול-ברסקיו-CND

תופעות בהן ניתן לטפל באמצעות רסקיו של CND. צילום: יח"צ.

תקופת שיקום לציפורניים אחרי בנייה

ברוב הפעמים, ציפורניים לאחר בנייה ו/או לאחר טיפול ג'ל לק מחייבות תקופת שיקום, בעיקר אם שויפו יתר על המידה. סיכויים גדולים מאד כי ציפורניים לאחר בנייה או טיפול ג'ל לק יסבלו מהתפצלות, שבירה ויהיו חלשות במיוחד,  בדיוק כמו בשיער העשוי אף הוא מקרטין ויסבול מאותן תופעות לאחר פרוצדורות שונות בהן היו מעורבים כימיקאלים שונים.

קרטין טבעי לטיפול יומיומי הוא אחד הרכיבים העוצמתיים ביותר שיחזקו ציפורן טבעית פריכה ושבירה. מריחה של קרטין טהור על הציפורן יחלחל אל מיטת הציפורן ויעודד צמיחה תקנית וחזקה שלה ולו בשל העובדה כי הוא מהווה חלבון יסוד.

CND-Shellac-שילאק-ציפורניים

מריחה של קרטין טהור על הציפורן יחלחל אל מיטת הציפורן ויעודד צמיחה תקנית וחזקה. צילום: יח"צ, באדיבות מותג CND.

שימוש בקרטין טבעי במותגי פרימיום של ציפורניים

בענף הציפורניים מותגי פרמיום, מציעים תכשירים טיפוליים מועשרים בקרטין טבעי הנלקחים מצמר כבשים לא מעובד (אשר נגזז ללא מטרות רווח ולא בכפיה) החודרים לציפורן הטבעית, מחלחלים למיטת הציפורן ותורמים לחיזוקה. בנוסף, הגורם להתפצלות ושבירה של ציפורניים לעיתים יכול להיות בשל העובדה כי הן יבשות מדי ובשל העדר לחות הן נשברות ונסדקות.  תופעה זו מוכרת לנו היטב גם מתחום השיער. שיער נטול לחות ובלתי מוזן ינהג באופן זהה לציפורן, יישבר ויתפצל ולא יצליח להתארך בשל העדר גמישות וחוזק. זה המקום לציין כי תופעות מטרידות הנגרמות לשיער על-ידי גורמים חיצוניים ופנימיים בדרך כלל ישפיעו באופן דומה או זהה גם על הציפורניים.

תכשירי ציפורניים המכילים תמציות שמנים צמחיים כגון: שמן חוחובה, המשיב לחות אבודה לציפורן וימנע התפצלות והתקלפות ושמן שקדים מתוקים, אשר ירכך את הקטיקולה ימנע יובש, סדקים וחתכים וישמור על גמישותה. אלה, בהחלט מהווים רכיבים טיפוליים הכרחיים בתהליך הטיפולי לחיזוק הציפורניים.

ניסוי קליני שבדק את יעילות השימוש בקרטין הוכיח כי חל שיפור ניכר במצב הציפורניים כבר בשבוע הראשון  והכתמים הלבנים המודגשים דהו והיו הרבה פחות מודגשים. בשבוע הרביעי דווח על ירידה משמעותית בתופעת פיצול ציפורניים וחל חיזוק משמעותי של הציפורניים.

אמי-טאווס-CND

אמי טאווס. צילום: יח"צ.

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.