טיפול בציפורני הידיים והרגליים בתקופת ההיריון, מאת אורלית אוקוביץ'

לא פעם נפל בחלקנו לספק שרות ללקוחה הרה במהלך הקריירה שלנו. אלא שעם הכרס התפוחה והשינויים המתחוללים במהירות שיא, הן בקלות שוכחות את ידיהן, כפות רגליהן ואיתן גם הציפורניים. כשאנו מטפלות בלקוחה הרה, עלינו להכיר את השפעות ההיריון על חלקי הגוף השונים, בייחוד על כפות הרגליים ולהיות קשובות ללקוחה.

מאת אורלית אוקוביץ

העדר נגישות לכפות הרגליים

תקופת ההיריון היא תקופה קסומה ומיוחדת בחייה של האישה. תקופה בה הגוף פורח, מתחדש, העור זוהר השיער מלא והגוף נמצא בשיא החיוניות שלו, אך זו תקופה הטומנת בחובה לא מעט אתגרים איתם על האישה ההרה להתמודד. כשזה נוגע לטיפוח הגוף, או לצורך העניין לכפות הרגליים, עלינו, טכנאיות הציפורניים להכיר את אותם אתגרים ולדעת מאין הם נובעים. כך נוכל להעניק את הטיפול הטוב והמסור ביותר ללקוחה שלנו, ולגרום לה לצאת מאושרת מכל טיפול.

עוד בתחילת ההיריון, כלומר בשני השלישים הראשונים, תנועתיות הגוף היא נוחה יחסית, עם הגעה לשליש השלישי והאחרון של ההיריון, מגיע השיא שמתבטא בין היתר בקושי להגיע לטפל בכף הרגל ובציפורני הרגליים. לעיתים, המשקל הנוסף שהצטבר במשך ההיריון אינו מוסיף לכל העניין. נשים רבות סובלות גם מנפיחות והצטברות של נוזלים באזור הקרסוליים, המלווים במתח, לחץ וכאבים על כפות הרגליים, שלא לדבר על היווצרות יבלות ונגעי עור מסוגים שונים. לחץ שכזה משפיע על כל מערכות הגוף. הקושי בתפקוד עולה עם מזג האוויר חם, במיוחד בקרב נשים הסובלות עודף משקל. בתקופה זו זוכות טכנאיות הציפורניים לביקורים תכופים יותר.

בתקופה של 6 עד 8 השבועות האחרונים של ההיריון, הופכת סוגיית הנפיחויות להיות נושא מרכזי, מה שנובע מעליה בנפח הדם, הצטברות ושקיעת נוזלים באזורים שבדרך כלל אים מאופיינים באגירת נוזלים, כמו כפות רגליים. הדבר נוצר כתוצאה מהפרת איזון הנוזלים בגוף, כלומר היחס בין הנוזלים שבתוך תאי הגוף, לבין הנוזלים שמחוץ לתאי הגוף משתנה.

פרופאשן-הריון-ציפורניים

להיערך מבעוד מועד לכל טיפול בלקוחה בהריון בכל הנוגע לציפורניים

הסיבות להיווצרות בצקות בעת ההריון

קיימות שלוש סיבות מרכזיות להיווצרות בצקת: הראשונה היא צבירה מוגברת של נוזלים, שנועדו לפצות על צרכיו המשתנים של הגוף ועל העלייה בנפח הדם. לפעמים הגוף צובר קצת יותר מדי נוזלים ומשהו נכשל בפינויים. הסיבה השנייה היא לחץ מכני של הרחם על הוורידים, והסיבה השלישית היא רפיון מסוים של כלי הדם, שנגרם כתוצאה מההורמונים בהריון (בעיקר אסטרוגן ופרוגסטרון).

אנו כמקצועיות חייבות להיערך מבעוד מועד לכל טיפול בלקוחה מיוחדת זו ולזכור כי ללקוחה קיימת מוגבלות בתנועתיות, כלומר לא תמיד יכולה הלקוחה להרים רגל כואבת וכבדה לגובה הרגלית, מספר פעמים בטיפול. בנוסף, כאבים באזורים משתנים בגוף אינם מאפשרים ישיבה ממושכת ויש להצטייד בכרית תמיכה לגב תחתון בפדיקור ו/או כרית נוספת לישיבה (במניקור). נקודה נוספת היא רגישות או לחילופין העדר תחושה עצבית בשל נפיחויות או כאבים.

עיסוי להקלה על בצקות בעת ההריון

כדאי לשלב עיסוי כפות הרגליים להקלה על בצקות, מה שצריך להיות צריך להיות קצר וקליל להקלה ופינוק. כל ניסיון "להקל" על מצוקת הלקוחה בעזרת שיקול דעת בלתי מקצועי הינו בבחינת סכנה המעודדת המרצת מחזור הדם בכיוונים לא רצויים שעשויה לגרור ריאקציות שלישיות. יש להקפיד על עיסוי עדין וקצר המעניק ללקוחה תחושה נעימה והחדרת קרם מזין ומצנן לכף הרגל בסיום הטיפול. כל מצב הנראה לעין קיצוני מהרגיל ובלי סביר, כמו  גוון בלתי סביר של הקרסול ו/או לחילופין כף הרגל או כף היד, שינוי במרקם העור, שינוי קיצוני במבנה הציפורן, כל אלא ידרשו מבעלת המקצוע להפנות את הלקוחה לחוות דעת רפואית בטרם ניגש למלאכה.

פרופאשן-הריון-ציפורניים-2

טיפול בציפורני הידיים בעת ההריון

טיפול בציפורני הידיים בעת ההריון

נשים רבות טוענות לציפורניים יבשות יותר, שבירות יותר במהלך ההיריון בעוד אחרות טוענות שציפורניהן גדלות מהר יותר וחזקות יותר. שינוי זה הינו תוצאה ישירה של הורמונים שונים משפיעים על כל אישה באופן שונה. הלקוחה עצמה יכולה לדווח על השפעה ושינוי במהלך ההיריון הנוכחי בעוד שבהריון קודם המצב היה שונה. בלקוחות שציפורניהן חזקות ובריאות המלאכה קלה אולם בלקוחות המתלוננות על ציפורניים שבירות יותר, הנגרם עקב שינוי הורמונאלי או ריקון מוויטמין, ידרוש מהטכנאית זהירות משנה ושימוש במוצרים המגדילים את היכולת לשמר את הטיפול לאורך זמן ובמקביל כל טיפול נוסף המאפשר הענקת חוזק.

שיקול דעת בבחירת החומרים

בזמן הריון ניתן להשתמש ולטפל בלקוחה כמעט כמו בכל יום רגיל, אלא שכאן נדרשת המניקוריסטית או פדיקוריסטית להפעיל שיקול דעת לעבודה "רכה" יותר. דהיינו, שימוש בחומרים פחות אגרסיביים, בעלי השפעה חדה להשגת תוצאות מהירות כגון הפחתת טמפרטורת המים בפדיקור לחמים פושרים ולא חמים מאוד העשויים להרחיב את כלי הדם, ללא שימוש בכימיקלים ממיסי עור קשה, העשויים לחדור למחזור הדם דרך סדקים בעור, גזירה (עור או ציפורניים) פחות פולשנית. בנוסף, עם צבירת משקל עודף במהלך ההיריון ישנה נטייה גם להתפתחות יבלות המשפיעות על יציבה. המלצתי היא לא לבצע שום ניסיון של טיפול חודרני ביבלות במהלך ההיריון אלא בתרופות סבתא המצויות לרוב בבתי הטבע או תרופות מרשם.

התאמת הטיפול ואבחון נכון

הלחץ החברתי לשוב לגזרה מושלמת מייד לאחר הלידה, מונעת מנשים רבות שמירה על תזונה נכונה, העדר שתייה (מים בעיקר). בנוסף העובדה שהעובר מרוקן מגוף האישה את כל יסודות הגוף ומותיר חסרים רציניים המחלישים את הגוף, נותן ביטוי ראשית בפריפריה: שיער, שיניים וציפורניים (קרטין).  החלשות הציפורניים, נשירת שיער ופגיעה בשיניים הן תוצאה ישירה של תזונה בלתי מאוזנת, העדר תוספי תזונה המתבקשים במהלך הריון ומצבי סטרס קיצוניים. התאמת הטיפול וטובת הלקוחה חייבת לעמוד מול עיני הטכנאית, ראשית הטכנאית חייבת לאבחן את סוג הציפורן ולהתאים את הטיפול המתאים ללקוחה. יש לזכור כי במהלך ההיריון כל המערכות רגישות במיוחד ולכן כל ניסיון לציפורניים מלאכותיות, בה מעורב שיוף יתר, דבקים ומקשרים כימיים אחרים, הם לא רק חוויה בלתי נעימה וכואבת אלא גם בבחינת סכנה בשל שאיפת אבק השיוף, אדים וריחות. בכלל במהלך הריון, מומלץ לשמור על בריאות טובה והמלצתי היא ציפורניים קצרות, נקיות ומטופחות.

טיפול בנשים עם סוכרת הריון

סוכרת הריון היא לרוב צרה של נשים עם עודף משקל –  כלי הדם רחבים יותר, הכאבים והקושי בתנועתיות מתורגמים לכאבים בכפות הרגליים ועם תלונה זו מגיעה הלקוחה לפדיקוריסטית. כאן יש לתת את הדעת  להימנע ככל האפשר מגזירות והסרות עור.  עור יבש סופח מים, כמעט עד כדי הכפלת נפח, לאחר שהייה ארוכה במים. הנטייה לגזור אותו "ולנקות" כמה שיותר, היא בבחינת סכנה משמעותית, כיוון שהעור המתייבש כעבור שעה/שעתיים יימתח ויתבקע לעיתים עד כדי דימום וכאבים קשים. בפדיקור יש לבחון את כף הרגל לפני תחילת הטיפול ורק בהעדר חתכים ובקעים בעור יתאפשר טיפול יבש וללא סכין.  במניקור יש להקפיד על שהייה קצרה במים פושרים וגזירת עור קרני רק אם ממש צריך.

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.