שינויים הורמונליים הם מהגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על בריאות העור ומראהו, במיוחד אצל נשים.

למערכת ההורמונלית השפעה מרחיקת לכת על העור. למעשה, השינויים ההורמונליים שמתחוללים בגופנו במהלך החיים, הם מהגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על בריאות העור ומראהו, במיוחד אצל נשים. הבנת פעולתם של המנגנונים ההורמונליים תרמה רבות לפיתוח תכשירים המשיבים לעור את יכולת השיקום העצמית שלו.

מאת בלה גאי.

בגיל המעבר השפעת ההורמונים על העור ניכרת במיוחד. הירידה בייצור ובהפרשה של הורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון מובילה לשינויים רבים, שהבולטים שבהם הם הופעת קמטים וקמטוטים ומראה עור דק ורפוי. שינויים אלה מתרחשים כתוצאה מהפחתה הדרגתית בייצור הקולגן והאלסטין – חלבונים חשובים המעניקים לעור חוזק וגמישות. גם אנזימים המיוצרים בעור עם ההזדקנות מפרקים את החלבונים החיוניים הללו.

יכולתו של העור לשמר מים נפגעת בגיל המעבר בשל ירידה בייצורם של גורמי לחות חיוניים, ביניהם החומצה ההיאלרונית – מולקולת ענק הקושרת כמויות גדולות של מים ובכך מספקת לעור לחות ומעניקה לו נפח, רכות ואלסטיות. נוסף על כל אלה חלה ירידה בכמות השומן התת-עורי ובקצב התחלופה והייצור של תאי העור.

HL-הולילנד-3-שינויים-הורמונ

בגיל המעבר השפעת ההורמונים על העור ניכרת במיוחד

עוזרים לעור לחזור לעצמו

בעבר הפתרונות הקוסמטיים לשינויים ההורמונליים היו מבוססים בעיקר על תכשירי לחות והזנה, אך בשנים האחרונות, עם הבנת פעילותם של המנגנונים ההורמונליים והשפעתם על העור, פותחו מספר תכשירים המסייעים להשיב לעור את יכולת השיקום העצמית שלו. המרכיבים המרכזיים בתכשירים הללו הם אסטרוגנים צמחיים (פיטו-אסטרוגנים), חומצה רטינואית, חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות וויטמין C.

אסטרוגנים צמחיים

המבנה והתכונות של האסטרוגנים הצמחיים דומים מאוד לאלה של הורמון האסטרוגן הטבעי בגוף. בדומה לו, גם הם מאפשרים להחזיר לעור את האיזון, להפחית קמטים וקמטוטים ולשפר את רמת הלחות ואת מוצקות העור. ואכן, נמצא שטיפול באמצעות תכשירים קוסמטיים המכילים פיטו-אסטרוגנים מוביל בתוך שבועות ספורים לשיפור ביכולת העור לשמר מים ולהעלות את רמת החומצה ההיאלורונית וגורמי לחות נוספים בעור.

בנוסף, הוכח כי מריחת תכשירים קוסמטיים המכילים פיטו-אסטרוגן מובילה לעלייה ברמות הקולגן. בתוך שישה חודשים מביא הטיפול הקוסמטי באמצעות מריחה חיצונית של פיטו-אסטרוגן לשיפור הזהה לזה המושג במתן טיפול הורמונלי חלופי – עלייה בגמישות העור ובמוצקותו וירידה בעומק הקמטים והקמטוטים.

חומצה רטינואית

רטין A, שהוא אחת הנגזרות של החומצה הרטינואית, היה החומר הראשון שאושר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי כתרופה. נגזרת אחרת של החומצה הרטינואית, המאושרת לשימוש בתכשירים קוסמטיים, היא הרטינול. החומצה הרטינואית נקשרת לקולטנים הממוקמים על גרעיני התאים, והיא מחוללת שינויים בשכבות הדרמיס והאפידרמיס. החומצה הרטינואית גורמת לעיבוי שכבת הדרמיס ולייצור מואץ של סיבי הקולגן, ובמקביל מאיטה את קצב התפרקות הקולגן. כתוצאה מכך העור הופך חלק יותר וחלה הפחתה ניכרת בעומקם של קמטים וקמטוטים.

HL-הולילנד-שינויים-הורמונלי

החומצה הרטינואית מחוללת שינויים בשכבות הדרמיס והאפידרמיס. צילום: יח"צ באדיבות HL

חומצות אלפא ובטא הידרוקסיות

החומצות האלפא הידרוקסיות המופקות מפירות מזרזות את קילוף העור בשכבה הקרנית, ובד בבד גורמות לשרשרת תגובות בשכבת הדרמיס, המחוללות בו שינויים שמעודדים את ייצור הקולגן והאלסטין. החומצה הבטא הידרוקסית מצליחה לחדור לשכבות האפידרמיס העמוקות ביותר, ממיסה את התאים הלכודים בנקבוביות העור וכך מגבירה את ייצור התאים החדשים. נמצא כי שימוש קבוע בתכשירים המכילים חומצות אלה משפר את מרקם העור ומביא לצמצום עומק הקמטים.

ויטמין

מלבד יכולתו המוכחת להגן על העור מפני הנזקים ההרסניים של קרינת השמש ואף לשקם נזקים אלה, נמצא במחקרים כי ויטמין C אפקטיבי במיוחד בהשפעתו על אנזימי התיקון של העור, מעודד את ייצור הקולגן ואף מוביל לשזירה מחדש של סיבי הקולגן. ויטמין C אף משמש כזרז בייצור סיבי האלסטין  ומרכיבים חשובים נוספים ברקמת העור, ולכן ממלא תפקיד חשוב בהחזרת הגמישות והחיוניות של העור ובצמצום עומקם של קמטים וקמטוטים.

הכותבת היא בלה גאי, קוסמטיקאית מוסמכת ראשית HL

HL-הולילנד-2-שינויים-הורמונ

צילום: יח"צ באדיבות HL

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.