הרפיון אינו הגורם היחיד לרקמות נפולות: על חידוש והידוק עור הפנים

עור נפול הוא אחד מהדברים הבולטים ביותר על פנים מזדקנים. טיפולי חידוש פנים מסורתיים מתמקדים בצניחת רקמות רכות, והטיפול העיקרי לחידוש הפנים היה עד לא מכבר, ניתוחי מתיחת פנים.

מאת ד"ר אינס ורנר

בעשור האחרון חלה התקדמות משמעותית בהבנתנו את תהליך ההזדקנות, ולמדנו כי הרפיון אינו הגורם היחיד לרקמות נפולות. כיום אנו יודעים שהרקמות הרכות שלנו והעצמות שלנו משתנות מאוד. אובדן הנפח בפנים, בשילוב עם הרפיון גורמים לרקמות להיכנע לכוח המשיכה ולצנוח מטה. ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות המאפיינות את המילניום החדש, מאפשרות לנו להתמודד עם אובדן הנפח בפנים על ידי מילויי נפח, ולטפל ברקמות רפויות באמצעות מכשירי הידוק או מיצוק.

פרופאשן-מתיחת-פנים-מגזין-יו

רפיון אינו הגורם היחיד לרקמות נפולות. צילום: יח"צ.

מילויים לרקמות רכות

החומצה ההיאלורונית  היא כיום הטיפול המוביל עבור אובדן נפח הפנים. מילויים שונים מוצעים כיום עם פרופיל בטיחות גבוה במיוחד והם מאפשרים לנו להחזיר את הנפח האבוד ולהחזיר לקדמותו את מבנה  הפנים הצעיר יותר. ביכולתנו להחזיר את הנפח למישור העמוק על ידי ביצוע הזרקה מעל לעצם, ובכך לטפל בשינויי המבנה של  העצמות. ניתן לטפל באובדן הנפח ברקמת השומן של הפנים על ידי הזרקה לתוך השומן התת עורי. כמו כן ניתן לטפל באובדן נפח שטחי יותר באמצעות הזרקות שטחיות לתוך העור. כך ניתן לטפל בחלק גדול מהשינויים הנוצרים עם הגיל במישור הנכון.  תיקון הבעייה במישור הנכון ייתן תוצאה קוסמטית טובה בהרבה עם מראה צעיר יותר וטבעי לאחר ההזררקה.

בנוסף, תיקוני נפח על ידי הזרקה של חומצה היאלורונית במישור הנכון ירימו את הרקמות הרכות ויקנו לנו מתיחת פנים ללא ניתוח הנעשית תוך חצי שעה במרפאה.  לפני הטיפול כדאי למרוח משחת אילחוש והיות ויש גם חומר אילחוש יחד עם החומצה היאלורונית הטיפול כמעט לא מורגש.  הזרקות חוזרות של חומצה היאלורונית אף יגרמו לבניה של קולגן חדש בעור ויגרמו לעור להראות טוב יותר ובשל סיבה זו גם פחות צורך בהזרקות חוזרות ועצירת חלק מתהליכי ההזדקנות לאורך השנים.

חידוש חלקי – פרקציונלי

טכנולוגיית החידוש החלקי הפרקציונלי שהוצגה על-ידי דייטר מנשטיין בשנת 2004 עוררה מהפכה בתחום חידוש הפנים. עד אז יכולנו לבצע רק חידוש פולשני במהלכו מטפלים בכל האפידרמיס ובחלק מהדרמיס. שיטה זו של חידוש (הכוללת טיפול בלייזר פחמן דו-חמצני, לייזר ארביום, או פילינג כימי עמוק) הייתה אפקטיבית מאוד אך הייתה כרוכה בזמן התאוששות ארוך והייתה כרוכה בסיכון גבוה לסיבוכים, כגון היפופיגמנטציה והצטלקות. השיטות האחרות לחידוש הפנים שהיו קיימות אז היו חידוש לא פולשני. בשיטה זו זמן ההחלמה קצר מאוד ובמעט תופעות לוואי אבל יעילות הטיפול לצערנו מוגבלת גם היא.

הכניסה של חידוש חלקי ובעיקר של טכנולוגיות חידוש חלקי פולשניות באמצעות לייזרים של פחמן דו-חמצני או ארביום, שינתה לחלוטין את האפשרויות שלנו. עם הטכנולוגיות הללו ניתן להשיג תוצאות מרשימות כאשר יוצרים פצעים תרמיים מיקרוסקופיים (אזורי טיפול מיקרוסקופיים) ובאופן זה ניתן לטפל אפילו בדרמיס העמוק, מבלי לגעת בעור שמסביב לאזור הטיפול המיקרוסקופי, אשר מתפקד כמאגר להחלמה. מחקרים שונים שנערכו מראים כי ניתן להחלים באופן מלא תוך 48 שעות. האדמומיות נמשכת בין מספר ימים עד שבועיים.

עוד נקודה מעניינת שהובחנה על ידי ב. הנטאש בשנת 2007 היא העובדה שאפילו 3 חודשים לאחר הטיפול עדיין ניתן למצוא HSP47 ברקמה, מה שמעיד על ייצור מתמשך של קולגן מסוג I ו-III, ובאופן מפתיע, ייצור הקולגן החדש לא היה מוגבל לאזורי הטיפול אלא התפשט בכל אזור הטיפול2. כך שלא רק שהאזור המטופל התחדש, אלא גם האזור שמסביב לו זכה למשתית תאית חדשה לגמרי. ממצאים אלה, ביחד עם התוצאות הקליניות המרשימות שניתן להבחין בהן לאחר הטיפול, הופכים את שיטות חידוש העור הוותיקות הפולשניות (כמעט) למיותרת לחלוטין.

גלי רדיו

אפשרויות נוספות להידוק וחידוש עם החלמה מהירה אף יותר, תוך השגת תוצאות קליניות מדהימות, הם המכשירים לחידוש חלקי באמצעות גלי רדיו . הטיפול בעור באמצעות טכנולוגיות חדשות אלה מביא להידוק רקמות ושיפור הטקסטורה של העור לאחר מספר טיפולים חוזרים. לטיפול בטכנולוגיות אלה כמעט ואין זמן החלמה מכוון שהעור נהיה אדום רק לאחר הטיפול וניתן לכסות אותו עם איפור. האדמומיות נעלמת ברוב המקרים תוך 24 שעות ולאחר מכן עלולים להופיע חטטים מינוריים ב-5 הימים הקרובים, וגם אותם ניתן להסתיר בקלות. מאחר ואנרגיית גלי רדיו מתפשטת בקלות יותר בתוך העור, היא יכולה לחמם את נפח העור וכך לגרום להידוק/ מיצוק העור בצורה יעילה. בצורה זו ניתן לבצע חימום גבוה יותר של העור, מה שגורם להידוק העור וכך גם להרמת העור ושיפור בדילדול.  העור יראה מוצק ובריא יותר מאשר לפני הטיפול. מנגנון הפעולה של חימום הרקמה על ידי גלי הרדיו הוא על ידי שינוי במבנה מולקולת הקולגן לאחר חימום הרקמה.

מסקנה: השילוב בין מילויים ובנייה מחדש של הפנים,  ובין טכנולוגיות חידוש חלקי/ פרקציונלי  לפני או אחרי על מנת לבנות מחדש את העור ולהפחית בניתוחי מתיחות הפנים, מציע לנו ולמטופלים שלנו אפשרויות טיפול לא פולשניות להידוק וחידוש עם תוצאות מעולות ושביעות רצון גבוהה מאוד בקרב המטופלים.

הכותבת היא ד"ר אינס ורנר, רופאת עור מומחית, שימשה עד לא מכבר כנשיאת החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית במשך שלוש שנים, מרכז ורנר קליניק לאסתטיקה ולייזר.

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.