חוה זינגבוים: להביא את העור לריפוי ללא גירוי

אקנה הינה הפרעת עור מורכבת, ההתמודדות בקליניקה אינה פשוטה. הבסיס להצלחה הטיפולית נשען על שני מישורים, הבנת הבעיה לעומק והתקשורת עם המטופל/ת. בשנים האחרונות, התחלתי לשים דגש לא לאקנה עצמו, הנגעים, אלא גם כל הרקע ההורמונלי רפואי, תזונתי וכמובן לכל נושא פלטפורמת העור.

מאת חוה זינגבוים.

הגישה הטיפולית קוסמטית באקנה עברה שינויים משמעותיים בשנים האחרונות, אם בעבר הטיפול באקנה בקליניקה התרכז בניקוי העור. "ניקוי עמוק", בעשור האחרון אנו מונעות מהצורך להביא את העור לריפוי ולא רק ניקוי.

כדי להביא עור אקנתי למצב של ריפוי, אנו חייבות לאמץ את הגישה שאני מגדירה- העור כמכלול. גישה זו אותה פיתחתי בעשור האחרון, שמה דגש על עובדה שהעור, אותה מעטפת חיצונית מושפע, הן מכל מערכות הגוף הפנימיות עליהן הוא מגן, והן מהשפעות חיצוניות. הקוסמטיקאית המקצועית המתקדמת חייבת לקחת צעד קדימה את התפישה הטיפולית שלה, ולהבין שכדי לפתור בעיות עור מהשורש, עליה לקחת בחשבון לא רק חומרים פעילים, ריכוזים ושיטות עבודה, אלא קודם כל להיות מסוגלת לאבחן הרבה מעבר לבעיה עצמה. כלומר: לא רק לאבחן אקנה, אלא לנסות להבין- מצב הורמונלי, מצב תרופתי, גנטיקה, סגנון חיים ועוד…

פלטפורמת העור – מושג חדש בקוסמטיקה  רפואית מתקדמת

פלטפורמה הינה הבסיס, עם השנים והניסיון שמתי לב, שבעיות העור האסתטיות, אקנה, כתמי עור, קמטים וקמטוטים- כל אלו מופיעים על פלטפורמת עור מסוימת למשל: אקנה על פלטפורמה מיובשת, אקנה על פלטפורמה שומנית/ מפרישה, אקנה על פלטפורמה רגישה וכו'.. הפלטפורמה היא מצע העור, ללא התייחסות לנגע עצמו. בסיס העור המורכב ממצב העור וסוג העור ללא קשר לנגעים עצמם.

שנים רבות בתחום הטיפולי, לימדו אותי שפלטפורמת העור משפיעה מאוד על עמידות העור, רגישות העור ויכולת הריפוי והחידוש שלו. לדוגמא: אקנה בעור שומני/עבה מאפשר שיטות עבודה מסוימות. לעומתו- אותה חומרה של אקנה על פלטפורמה של עור מיובש/ דק מהווה אתגר טיפולי, האקנה אומנם מגיב טוב לטיפול הפעיל אך פלטפורמת העור והמיובשת והדקה יכולה להגיב ביובש קיצוני, אודם, גרד ולכן לעכב את השגת התוצאה ( גם פה כמובן יש יוצאים מן הכלל).  כלומר: בסיס העור, מהווה פרמטר חשוב מאוד במינון של שימוש בחומר פעיל, הן בבית והן בטיפול בקליניקה.

לעיתים אני רואה קוסמטיקאיות שלא מגיעות לתוצאה חיובית, בגלל חוסר התייחסות לפלטפורמת העור על הקוסמטיקאית להתאים את הטיפול לא רק לבעיה העורית- אקנה, כתמים וכו'.. אלא גם לשים לב לפלטפורמת העור (מיובש, שומני, רגיש, עבה, דק, בוגר, צעיר וכו'..).

במאמר זה אתייחס לפלטפורמת עור אקנתי

אקנה וולגריס הינו הפרעה שכיחה וכרונית בבלוטות החלב,  וככזו ההפרעה נמשכת זמן רב ולעיתים שנים רבות, הטיפול הרפואי הסטנדרטי כולל: רטינואידים מקומיים (רטין A במריחה), נוגדי חיידקים (בד"כ אנטיביוטיקה או בנזואיל פרוקסיד) וכמובן טיפול תרופתי פומי (בבליעה), רואקוטן, אנטיביוטיקה.

גנטיקה ומין מהווים גורמים חשובים בשכיחות האקנה. מחקר שנערך על 200 מטופלים עם אקנה, מצא כי 50% מהם דיווחו על לפחות קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה הסובל מאקנה. על הקוסמטיקאית להבין את המשתמע מכך, המשמעות היא שכל תופעה גנטית מחייבת טיפול ארוך טווח וכזה שלא יזיק לעור ולבריאות המטופל/ת באופן כללי. גנטיקה היא הסיבה, שאנו נתקלות בהרבה מקרים בהם מטופלים שלקחו רואקוטן ולאחר תקופת שימוש ושיפור יפה, חווים חזרה של האקנה.

מחובתנו כקוסמטיקאיות לידע את המטופל או הוריו שמדובר במצב כרוני, עם סממנים גנטיים ולכן טיפול אחד או מוצר חד פעמי לא יביאו לריפוי המיוחל. אחרי שהבנו את חשיבות פלטפורמת העור (בסיס העור) ואת התופעה הכרונית והגנטית, אבקש לשים זרקור על- אקנה כתופעה הורמונלית.

טיפול-קוסמטי-חוה-זינגבוים-צ

טיפול קוסמטי חוה זינגבוים. צילום: אוהד רומנו.

אקנה כתופעה הורמונלית

לפני כעשור פיתחתי טיפול לאקנה, התבססתי על הניסיון שלי כקוסמטיקאית רפואית וכאשה אקנתית. המקרים הרבים שצפיתי וטיפלתי בהם לצד רופאי עור מהמומחים בתחום, גרמו לי להבין שאי אפשר לטפל בנער בן 13 עם פלטפורמת עור שומני ומפריש. כמו באישה בת 35 עם פלטפורמת עור מיובש ורגיש, באותם השיטות והתכשירים, אז פיתחתי את ערכת האקנה ההורמונלי וערכת אקנה נעורים. היינו החברה הראשונה בעולם לייצר את שני מערכי הטיפול, היום עשור אחרי, שיניתי את שמות הערכות הטיפוליות, כי כל אקנה בבסיסו מושפע משינויים הורמונליים וגם אקנה נעורים היא הורמונאלי.

כן, עדיין אני מאמינה בשתי ערכות טיפוליות אך הפעם אני מסווגת אותם על פי פלטפורמת העור.

אקנה פלטפורמה A- לעור שומני ומפריש

אקנה פלטפורמה B – לעור יבש ומיובש, דק וכו'..

כלומר: אקנה הורמונלי- זה בעצם תיאור של כל אקנה, אקנה מופיע בשינויים הורמונליים הן בגיל הנעורים והן בגילאים בוגרים יותר. לכן, המושג אקנה הורמונלי הוא מושג כללי. סיווג האקנה על פי פלטפורמת העור עוזר לנו בהתאמה.

אז מה תפקיד ההורמונים בסיפור הופעת האקנה? להלן 4 מסלולים עיקריים של הופעת האקנה:

  1. ייצור מוגבר של חלב על יד גירוי הנגרם מאנדרוגן ( הורמון זכרי)
  2. התקרנות לא תקינה של הזקיקים הגורמת לפקק וליצירת קומדון.
  3. התיישבות ושגשוג חיידק ה-ACNE
  4. דלקת של הזקיק והעור סביבו

חשוב לדעת

ייצור החלב ממלא תפקיד מרכזי ביצירת אקנה, חיידק האקנה ניזון מהסבום. כמו כן, ייצור מוגבר תורם לסתימת זקיק השערה ולשגשוג החיידק שהינו כידוע, חיידק אנארובי, גודל בלוטות החלב ופעילותם, קצב ייצור החלב (סבום) ומהירות תגובת הבלוטה לגירוי האנדרוגני, כל אלו תורשתיים. מספר בלוטות החלב אינו משתנה ומושפע מהורמוני המין הגבריים. החלב עצמו מורכב מחומצות שומן חופשיות אשר מהוות כר נרחב לשגשוג חיידק ה-P.ACNE ולכן חשוב להקפיד בטיפול היומיומי באקנה על היגיינת העור, ניקוי בסבון והסרה של עודפי השומן העל עורי.

מאמר-אקנה-זינגבוים

אקנה וסטרס

מחקרים מראים שבלוטות החלב יכולות לפעול כאיברים אנדוקרינים עצמאיים! (נקודה מעניינת שרובנו לא מודעות לה), ולהגיב לשינוי באנדרוגנים (הורמון המין הגברי), הפעילות ההורמונאלית המתרחשת בתוך התא מווסתת על ידי הורמון ה- CRH, ה-CHR מסוות את פעולות בלוטות החלב ובזמן דחק כמות ה-CRH משתנות, דבר המשפיע על בלוטות החלב, אלו יוצאות מוויסות ומייצרות יותר חלב.

CHR  = הורמון משחרר קורטיקוטרופין

אנדרוגנים (הורמני מין גבריים) והעור – חשוב לזכור שחלק מהאנדרוגנים המיוצרים על ידי בלוטת יותרת הכיליה, האשכים והשחלות עוברים סינתזה גם בתוך העור. הורמונים מקדימים כגון: DHEA, DHEA-S ואנדרוסטנדיון, הופכים לאנדרוגנים עוצמתיים דהידרוטסטוסרון DHT וטסטוסטרון. שני אלו נמצאים באינטראקציה עם קולטנים אנדרוגנים הנמצאים על בלוטת החלב!. המעבר הזה מהורמון מקדמי להורמון עוצמתי- אנדרוגן, מתרחשת בבלוטת החלב עצמה!.

בתוך הבלוטה קיימים מספר אנזימי מפתח סטרואידוגנים, ביניהם 5 אלפא רדוקטז.

אז שימי לב, בלוטת החלב עצמה היא מפעל הורמונלי לא קטן. האנזימים הקיימים בתוכה, הקולטנים, כל אלו אחראים להפיכת הורמונים מקדימים לא פעילים לאנדרוגנים עוצמתיים.

אנו רגילים לחשוב שהורמוני המין מגיעים רק מאיברי מין (שחלות, אשכים וכו'..) והעובדה היא שבלוטת החלב עצמה משחקת תפקיד הורמונלי משמעותי.

5 אלפא רדוקטז הוא אנזים חשוב בהפרעות תלויות אנדורגן כגון: אקנה, שעירות יתר והוא קיים בשתי צורות. סוג אחד נמצא בעור ונמצא בריכוז גבוה בבלוטות החלב, בפנים ובעור הקרקפת (חומצה אזלאית מעכבת פעולת 5 אלפא רדוקטז ומשפיעה על הפחתת יצור חלב). הסוג השני משפיע על בלוטת הערמונית.

מתי נחשוב שאקנה מצריך התערבות אנדוקרינית והפניה לאנדוקרינולוג?

מניסיוני רב השנים, רוב הנשים עם אקנה או שעירות יתר מגלות בבדיקות רמות נורמליות של אנדרוגנים.

דרך אחת להסביר זאת מתייחסת לקשר ההורמונלי התוך תאי בין האנדרוגנים ובלוטות החלב. כלומר: קיים ייצור מקומי (בבלוטות החלב) מוגבר של אנדרוגנים ומה שגורם לאקנה אך לא גורם בעיה הורמונלית או שבלוטות החלב הקיימות רגישות יותר להשפעה של האנדרוגנים ולכן מגיבות בהיפר פעילות. יש לשקול התערבות אנדוקרינולוג אם לאישה יש אקנה חמור, שעירות יתר ומחזור וסת בלתי סדיר! אם מחזור תקין, אין צורך לשלוח לבדיקות דם.

תסמונת קושינג – מאופיינת על ידי כל אלו ובנוסף ליבידו מוגבר, אלופציה (התקרחות). נשים אלו מפתחות עמידות לאינסולין, סכרת, מחלות לב וכלי דם וחייבות התערבות אנדוקרינולוגית.

על הקוסמטיקאית לאבחן  ולהמליץ להיבדק אצל רופא , על ידי שאלות כגון: האם המחזור סדיר, האם עלית במשקל לאחרונה, האם את חווה נשירת שיער מוגברת. כמו כן, בדקי אותה חיצונית, תופעות כגון: בעיות במחזור, שיעור יתר, התקרחות כמו גברית ואקנה מחייבים הפניה לאנדוקרינולוג.

טיפולים משלימים מעולם הרפואה: במאגר הנשק של הטיפולים ההורמונליים באקנה מצויה אפשרות של שימוש באמצעי מניעה פומיים (בבליעה) הפועלים בעיקר על ידי דיכוי ייצור אנדרוגן שחלתי.

הטיפול בקליניקה ותפקיד הקוסמטיקאית

הטיפול בקליניקה הינו בעל חשיבות עליונה, ישנם נגעים המחייבים ניקוז נקודתי, פוסטלות, מיליומים וקומודנים, אלו נגעים שכדאי מאוד לנקז ורצוי בתכיפות מרבית  לרגע הופעתם וזאת:

  1. כדי למנוע היווצרות צלקות
  2. לזרז את הריפוי
  3. לאפשר חדירה טובה יותר של החומרים הפעילים לזקיק השערה.

כאשר נגע דלקתי, נשאר בעור לאורך זמן, הנזק הנגרם לרקמה החיצונית והפנימית מונעים מהגוף לשנע תאים וחומרים לשם תיקון וריפוי.

ניקוז נכון (ללא ג'ל התפחה) המבוסס על הניקוז הכירורגי, מסייע בניקוז הדלקת, ניקוי האזור ומביא לריפוי מהיר יותר (על ניקוז נכון בכתבה נפרדת).

לסיכום:

חלפו מהעולם הימים בהם קוסמטיקאית הייתה מטפלת באקנה רק על ידי טיפול ארוך ומייגע של "ניקוי עמוק" ומוכרת "תרחיף ייבוש" לשימוש ביתי.  הקוסמטיקאית המקצועית המתקדמת לא מפסיקה ללמוד ולהעמיק, המידע החדש והעדכני בתחום האקנה מאפשר לנו לטפל טוב יותר באקנה עצמו. מינימום תופעות לוואי תוך התחשבות בפלטפורמת העור (מושג חדש שארחיב עליו במאמרים הבאים) וכמובן שיתוף פעולה עם עולם הרפואה, גניקולוגים ואנדוקרינולוגים.

טיפול הורמונלי יכול להועיל לנשים עם התלקחויות הורמונליות של אקנה ובשילוב עם טיפול ניקוז בקליניקה ותכשירים תואמים לטיפול בבית, תתקבל תוצאת ריפוי מרשימה. כל התהליך יחזק את הקשר עם המטופלת.

ההבנה המעמיקה על היווצרות האקנה, התפיסה של האקנה כהפרעה כרונית וגנטית, כל אלו מחייבים אותנו כנשות מקצוע למצוא תכשירי טיפול אשר יהיו אפקטיביים ובריאים לעור, לא מייבשים, מגרים או מקלפים שכן סביר שהמטופלת תשתמש בהם במשך שנים.

חוה-זינגבוים-2

חוה זינגבוים. צילום: אלכס ליפקין

השאר תגובה

המייל שלכם לא יפורסם. Required fields are marked *

*

הרשמי לניוזלטר וקבלי את הגיליון הבא לפני כולם!

שם

דואר אלקטרוני *

profashioncover88
בכל עת, ניתן יהיה להסיר את שמך מרשימת התפוצה.